בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 153 (254) 01/10/03

כתבות

על חבל דק

מסלול הכשרתם של לוחמי יחידת הפינוי והחילוץ בהיטס של חיל-האוויר, 669, אינו מסתיים עד ליום שחרורם. קורסים, הכשרות וצבירת ניסיון מבצעי הם חלק בלתי נפרד משירותו של לוחם ביחידה. אחד מהקורסים הבולטים יותר, הוא קורס מפקדי חוליות. הקורס מתמקד בעשרות סוגי חילוצים מסובכים ולא שגרתיים. בארות, מערות, גשרים גבוהים, בורות וחילוץ משטחי אויב הם רק חלק קטן ממה שצפויים לפגוש החניכים, באחד מהקורסים האינטנסיביים ביותר הקיימים ביחידה

אור יעקב

השטחים הפתוחים של צפון הנגב הם גן-עדן לילדים. אפשר לרוץ, לגלוש בדיונות ולהרעיש עד השמיים, מבלי להפריע לשכנים בשעות הצהריים. אך מה שמתחיל כיום של משחקי ילדים ושעשועים בחול, יכול בקלות להגמר באסון. באחד מימי הקיץ שיחק אחד מילדי האיזור על גשר מתכת גבוה וצר, ששימש בתקופת המנדט הבריטי כמסילת רכבת. הרכבת אמנם מעולם לא עברה שם, אבל המסילה נותרה בעינה. הילד מעד ונפל דרך אחד מהרווחים במסילה ונותר תקוע על אחד מעמודי התמיכה של הגשר - מתנדנד בין שמיים וארץ, בגובה של 20 מטרים מעל נחל זורם

זהו אחד מהמיתארים, שאיתו התמודדו חניכי קורס מפקדי החוליות של יחידת החילוץ והפינוי בהיטס 669. מקרה כזה ועוד רבים אחרים, מסובכים לא פחות, נועדו להכשיר את לוחמי היחידה לפקד על חולית חילוץ בשטח ולהתמודד כמפקד עם מקרים מסובכים וקשים לפיתרון. מדובר בשבועיים אינטנסיביים, בהם חולית לוחמים עורכת מספר חילוצים ביום, כשכל אחד מהם דורש מחשבה מקורית, יכולת אילתור וידע מקצועי רב. בכל אחד מהחילוצים האלו, ללא התראה מוקדמת, מקבל אחד מחניכי הקורס את הפיקוד על החוליה. המטרה: לסיים בהצלחה את הקורס ולהפוך למפקד חוליה מבצעי ביחידה. במקביל לתיכנון וביצוע החילוץ יצטרך החניך להנחות ולפקד על הצוות בזמן אמת. משימה המתבררת במהרה כלא פשוטה בכלל.

מסלולו של לוחם ביחידה מחולק לשלבים - מיום הגיוס ועד יום השחרור. המסלול מתחיל בשלב א', ונגמר בשלב ט'. קורס מפקדי החוליות מתבצע בשלב ו' - לאחר כשנה וחצי ביחידה, כאשר הלוחמים סיימו את ההכשרה הבסיסית שלהם ונחשבים ללוחמים מבצעיים לכל דבר, כלומר תופסים כוננות וכשירים לבצע כל משימת חילוץ שאליה יוזנקו. בשלב זה יוצאים כל הלוחמים לקורס מפקדי חוליות, קורס העתיד להכשיר אותם לפקד על חוליית חילוץ ולא רק לקחת בה חלק כלוחמים מן השורה. כל הלוחמים לוקחים חלק בקורס, אך רק אלו שיוכיחו יכולת פיקוד ויעמדו בתנאים המחמירים יוכשרו בסופו של דבר לפקד.

"אצלנו ביחידה לא קיים מיתאר שהוא סטנדרטי", אומר סרן ע', מפקד פלגת לוחמים ביחידה ומפקד קורס מפקדי החוליות. "הכוונה, כשאומרים שהחניכים נתקלים במשהו שהוא לא סטנדרטי, היא שמדובר במיתארים שהם פחות סטנדרטיים באימונים. אנחנו מנסים לדמות להם בקורס את מיתאר האמת. קורס מפקדי החוליות מביא לידי ביטוי מצבים, מקרים וסיטואציות, המדמים את מצב האמת עד כמה שניתן באימון. חלק מהאתרים שאנחנו מגיעים אליהם במהלך הקורס, הם כאלו שבוצעו בהם חילוצי אמת בעבר. הפתרונות למצבים הם מגוונים. החניכים יכולים להגיע לפיתרון שבוצע בפועל בחילוץ האמת ובאותה מידה הם יכולים להגיע לפתרונות טובים יותר, או טובים פחות המיגוון הוא רחב והכדור בידיים שלהם".

"אין לך זמן לפחד"

חוליית החילוץ מגיעה לשטח. ד', חניך בקורס, נבחר לפקד על המשימה. הוא מביט למעלה ומגלה את הילד שהחליק ותקוע כעת על אחד מעמודי התמיכה של גשר הרכבת הישן. "הבעיה העיקרית שזיהינו עם ההגעה לזירת האירוע, הייתה שמתחת לגשר זורם נחל", מספר ד'. "ההחלטה הייתה לשלוח מחלץ מאובטח על-ידי חבלים שיטפס מצדו של הגשר ויגיע אל הפצוע כדי לערוך אבחנה ראשונית למצבו הרפואי. זה לא היה פשוט. לאחר הליכה על קורה ברוחב של בערך 25 סנטימטרים, על גשר בגובה של 25-20 מטרים, הגיע המחלץ אל הפצוע. בשלב הראשון נתן לו המחלץ עזרה רפואית ראשונה. במקביל, החלו שאר חברי החוליה לארגן את החילוץ. "החשד למצבו הרפואי של הפצוע, היה לפגיעת גב, ופגיעת ראש אפשרית", ממשיך ד'.

"היינו חייבים להוריד אותו על-גבי אלונקה. הרופא בצוות הנחה אותנו להוריד אותו במצב מאוזן בלבד, עקב החשש מפגיעת הגב ממנה סבל והחשד לפגיעת הראש. בנוסף, גם קיבענו את ראשו. התחלנו להוריד אותו בעזרת חבלים לכיוון הנחל. במקביל, משכו אותו שאר חברי החוליה, בעזרת דבר שנקרא 'מכונת הרמה', לכיוון הגדה. ברגע שהפצוע הגיע בשלום אל הקרקע, המשכנו במתן הטיפול הרפואי. בזמן שאחדים מטפלים בפצוע, אחרים מקפלים את הציוד. המטרה היא לסיים את החילוץ כמה שיותר מהר, כדי לפנות את הפצוע למסוק ומשם לבית-החולים, בדרך המהירה ביותר שאפשר".

בנוסף לקושי הגופני הטמון בקורס, קיים הקושי הנפשי; הקורס כולו בנוי במבנה בלת"ם (בלתי מתוכנן) - הלוחמים אינם יודעים דבר על פרטי האירוע, עד לרגע הגעתם לזירה. כמות הנפגעים, מצבם, ותוואי השטח נשמרים בסוד על-ידי מפקדי הקורס עד הדקה התשעים. התכנון וההתארגנות לחילוץ ולפינוי נעשים בשטח בזמן אמת, על-ידי מפקד החוליה התורן - בדיוק כמו במציאות.

"זה נכון - אתה צריך להתמודד עם קשיים פיסיים ובמקביל גם עם קושי מנטאלי", מאשר סרן ע'. "הקורס הוא קורס שבנוי כולו במבנה בלת"ם. כל המשימות הן משימות בלת"ם. הלוחם נתקל במשימה בפעם הראשונה כשהוא בשטח. הוא מקבל את הנתונים ורק כשהוא בשטח הוא בונה לעצמו את תמונת המצב של האירוע. צריך לתת הערכת מצב ובסופו של דבר להגיע לפיתרון המתאים ביותר. אין לו זמן לשבת ולהתכונן, ללמוד את פרטי האירוע. בהזנקת אמת לא יהיה לו זמן להתכונן. הפצוע צריך עזרה ברגע זה וברגע זה הוא יקבל אותה".

"דבר ראשון, עוד לפני שמתחילים לעבוד, לפני שמתחילים לחלץ, צריך המפקד להסתכל על כל הזירה ולהתחיל לקבל החלטות", מתאר ד' את השלבים הראשונים בחילוץ. "המפקד צריך להחליט מאיפה הכי כדאי להתחיל את החילוץ, למה כדאי לחבר אבטחה, אולי בכלל אין צורך בחילוץ מסובך וצריך רק לרדת אל הפצוע, להוציא אותו מהמקום בו הוא תקוע ולפנות אותו. במקביל ולא פחות חשוב, צריך לשלוח לפצוע לוחם שיבצע אבחנה רפואית ראשונה וידאג לאבטח אותו, שלא יקרה לו כלום עד שנגיע לחלץ אותו. תוך כדי כל הפעולות האלו, אתה חושב על המשימה. רק אחרי שסיימת את ההכנות, וחשבת על אופי החילוץ, אתה מתדרך את החוליה ומתחיל לחלץ בפועל".

ניתן היה לחשוב שאדם נורמלי, ברגע שהיה תלוי בגובה של 20 מטרים באוויר, מתנדנד על חבל, או משתחל בין רווחים של גשר רעוע, היה מגלה סימנים של פחד. אך עושה רושם שלוחמי היחידה, או לפחות אלו הלוקחים חלק בקורס מפקדי החוליות הנוכחי, משאירים את החששות והפחדים בבית. "אתה לא חושב על זה", מסביר ב', חניך בקורס, בביטחון מלא. "אתה תלוי באוויר ואתה לא חושב באיזה גובה אתה נמצא. אתה סומך על הציוד שלך במאה אחוז. אתה עובד בלי לחשוב על פחד. יש לך פצוע שאותו אתה צריך להציל, יש לך חיים של אנשים בידיים וזה הדבר היחידי שאתה חושב עליו - איך לחלץ את הפצוע. יש לך את כל הציוד שלך, אתה סומך עליו, אתה מכיר אותו, אתה יודע שהוא לא כושל וגם אם הוא ייכשל - יש לך גיבוי מהבחינה הזאת. אתה לא מפחד. אין לך ממה לפחד. אין לך זמן לפחד".

"האחריות מוטלת על הכתפיים שלך"

בסופו של דבר, עבר החילוץ בהצלחה. הילד פונה בהצלחה אל המסוק, שפינה אותו לבית-החולים הקרוב. בפועל, ה-"ילד" היה אחד מהלוחמים המבצעיים ביחידה, שדימה את הפצוע וברגע שהגיע לחוף מבטחים, נגמר החילוץ גם מבלי שיגיע מסוק לחלצו. כך נראה השבוע הקרקעי בקורס. בשבוע השני, משתפים החניכים פעולה עם טייסות מסוקי הסער בחיל ומבצעים גם חילוצים אוויריים. לא משמיטים ולו פרט קטן בתכנון הכשרת המפקד ביחידה.

אחד הגורמים המשותפים לשני החלקים בקורס, הקרקעי והמוסק, הוא התחקור, הבקרה והבחינה. לכל משימה מצטרף לחניכים לפחות בקר אחד. הבקר הוא איש מילואים ביחידה, קצין, העוקב אחר כל צעד שעושים המפקד והחוליה. הבקר רושם הערות, מאבחן את יכולותיהם ובסופה של המשימה - מנהל את התחקיר. בתחקיר המשימה, מעלים הבקר והלוחמים את כל הנקודות והשלבים בביצוע. המטרה היא להפיק לקחים ולשנן אותם, כדי שבפעם הבאה שיתקלו במקרה דומה - בתרגיל או במצב אמת - יוכלו הלוחמים לבצע את החילוץ ברמה הגבוהה ביותר. בנוסף, חושף הבקר בפני הלוחמים איך ניהל את החילוץ הצוות המקורי, שהשתתף בחילוץ האמת שהתרחש באותו המקום. נקודה למחשבה.

"הקורס כולל הרבה מאוד תחומי ידע שצריך לקלוט בזמן מאוד קצר", אומר סרן ע'. "צמודים אליך בקרי מילואים, בקרים סדירים, סגל המפקדים שלך - היחידה נותנת לזה קשב גדול מאוד ואתה מרגיש, בתור החייל המבצע, שפה אתה נמדד. כאן זה המקום והזמן בו אני צריך להציג את עצמי ואת היכולת שלי כלוחם ביחידה - מה אני שווה. בראש ובראשונה בצד המקצועי ובהמשך גם בצד הפיקודי. אפשר להגיד שלהיות מפקד חולייה ביחידה זה משהו שכל לוחם שואף אליו. יש לוחמים שיסיימו את השירות הצבאי שלהם ביחידה, מבלי להיות מפקדי חולייה ורואים את זה בכל מחזור. זה בוודאי לא אומר שהם לוחמים פחות טובים. זה בסך-הכל אומר שהם לא מתאימים, או פחות מתאימים לפיקוד. זה לא הופך אותם ללוחמים פחות טובים.

"במקרה ובקורס עולה בעיה בתחום המקצועי, אנחנו נותנים עליה דגש במהלך השירות" ממשיך ע'. "אם אני מזהה פער מקצועי אצל לוחם במהלך הקורס, אנחנו, סגל המפקדים שלו, נבנה לו תוכנית, ונעבוד איתו ביחד, כדי ליצור שיפור בתחום המקצועי, כדי שהוא יגיע לרמה הגבוהה והמצופה. למרות זאת, לא כל לוחם מתאים בסופו של דבר להיות מפקד, לשלוט בחיילים, גם אם זה רק לפקד על חוליה הכוללת שני לוחמים נוספים, רופא וחובש. אותם שני לוחמים יכולים להיות לוחמים שסיימו מחזור מעליו, מחזור מתחתיו, או לוחמי מילואים מבוגרים ממנו במספר שנים. אלו לא דברים שנלקחים כמובן מאליו".

"בנוסף, יש את הפיקוד על המרכיב הרפואי בתוך החוליה - הרופא והחובש, סוגיית פיקוד לא פשוטה למפקד צעיר" מוסיף ע'. "הוא צריך להתמודד עם רופא ותיק, לעיתים אפילו מנהל מחלקה בכיר בית-חולים גדול".

מסתבר, שחוץ מלהוכיח את יכולת הפיקוד שלך בקורס, ישנו עוד שלב נוסף בדרך לפיקוד על החוליה. אחרי המשימות בשטח, החילוצים המסובכים, השבועיים נטולי השינה - צריך להגיע השינוי בתפישה המחשבתית. "ברגע שהוסמכת להיות מפקד, הדבר מחייב אותך לעשות שינוי פאזה", מסביר ע'. "אתה צריך להתחיל לחשוב אחרת: מלהיות חייל, לוחם בצוות - אתה צריך להיות מפקד, לפקד על החוליה שלך. זה שינוי מאוד משמעותי, בכל הרמות: ברמה האישית, ברמה המקצועית, ברמת האחריות, הסמכות, היכולת לעמוד מאחורי הדברים שאני עושה ולהיות אחראי לכל מהלך שאני והחיילים שלי עושים. זה מעבר שהוא לא פשוט לכל אחד. הרבה אנשים רוצים להיות מפקדים, אבל נוח להם מאוד להיות בנישה הקטנה של חייל, שמקבל את ההוראות, שיש מעליו מישהו שתמיד אומר לו איך ומה לעשות ויודע שתמיד יהיה שם מישהו שייקח עליו את האחריות ברגע האמת. ברגע שעברת את השלב הזה ואתה המפקד, יהיו מצבים שאתה תהיה שם ולא יהיה מי שיהיה בשבילך ברגע האמת - האחריות מונחת על הכתפיים שלך. לכן בקורס אתה צריך לעמוד ולתת הסברים מדוייקים על התפקוד שלך: איך עשית, ומה עשית ולקבל את המשוב מהמפקדים, כי עכשיו זה הזמן ללמוד. בשטח, זה כבר יהיה מאוחר מדי".

"על כל מקרה שלא יבוא"

בשמיים מתחילים לראות סימנים של שקיעה. הצוות מקפל את הציוד, מסיים את התחקיר ומתחיל להתכונן לתזוזה. בקרוב יחזרו הלוחמים למטה היחידה, שם יערכו תחקיר יומי. ברכב, בדרך חזרה, מספר סרן ע' שהלילה לא יזכו הלוחמים לשינה הטובה לה הם כה מצפים - מתוכנן להם תרגיל לילה גדול, שהלוחמים, כמובן, אינם מודעים לקיומו. לדבריו של ע', שלא מסכים לחשוף את פרטי התרגיל, מדובר בשיאו של השבוע הקרקעי. בשבוע הבא יחלו הלוחמים את השבוע המוסק, אבל לפניו, מגיעים דברי הסיכום.

"ישנו הכרח שכל קורס כזה יהיה הקורס הכי איכותי והכי טוב שניתן לתת כדי להכשיר את הלוחמים", אומר ע'. "הם צריכים להגיע לרמת ידע מקסימלית, כדי שאנחנו, המפקדים, נוכל להגיד בסוף הקורס 'אני חותם על הבנאדם הזה. הוא יכול לעמוד בכל המצבים שאני מעמיד בפניו'. מפקד חוליה צעיר, שאתמול סיים קורס מפקדים, תופס היום כוננות בגף עם עוד שני חברים שלו ועכשיו הוא המפקד. הוא עלול למצוא את עצמו מחר בבוקר מפקד על החילוץ הכי מורכב שהיה אי-פעם ביחידה. אנחנו לא קובעים לעצמנו את המשימות, המשימות נוחתות עלינו - כשהן מגיעות, הן מגיעות. אנחנו לא קובעים איזה מהלוחמים יצא לאיזו משימה. באותו רגע, כשמגיעה ההזנקה, יכול להיות בכוננות הקצין הוותיק והמנוסה ביותר, או מפקד החוליה הצעיר וחסר הניסיון ביותר. אבל אנחנו, כיחידה, צריכים להגיד שמבחינתנו הוא מוסמך לעמוד במצבים האלו - על כל מקרה שלא יבוא".

"את התרגילים האלה אפשר להשוות לשח-מט", מסכם ב'. "אתה תמיד צופה מספר מהלכים קדימה ומוצא את הפתרונות. אם לא אתה אז מי? הרי בסופו של דבר האחריות היא עליך - אתה המפקד".

עוד באותו מדור

חושך מצרים

בעקבות הפרות מצריות של הפסקת האש בחזית תעלת סואץ לאחר מלחמת ששת הימים, החליטה הממשלה על מבצע "הלם" שנועד לפגוע במטרות תשתית במצרים. איך עשו המסוקים והצנחנים חושך במצרים ואיך סייעו בעקיפין לצליחה המצרית במלחמת יום-הכיפורים

ראשונים תמיד אנחנו

הם הראשונים שרואים את המטרה והם גם אלה שאחראים להחזיר את כולם הביתה בשלום. מובילים בחיל האוויר מדברים על האחריות הכבדה, המקצוענות ומה באמת מבדיל מוביל מעוד טייס טוב. סיפורם של אלה שחייבים להחליט