יומן ארועים

Bookmark and Share
דו"ח תאונת ה"סופה": הצוות פעל כראוי פורסם בתאריך 16.02.2017
תגיות: סופה (F-16I) , תאונות
ארבעה חודשים חלפו מאז התרסקות מטוס ה"סופה" בבסיס רמון. השבוע סיכם מפקד חיל-האוויר, אלוף אמיר אשל, את דו"ח התחקיר וקבע הנחיות להמשך. מהתחקיר עולה כי צוות המטוס פעל על פי ההנחיות ובחיל היה מידע חסר ובלתי מספק בתחום הנחיתה הא-סימטרית
מערכת אתר חיל-האוויר

ארבעה חודשים לאחר תאונת ה"סופה" (F-16I) הקטלנית בבסיס רמון, בה נהרג רס"ן אוהד כהן נוב ז"ל, הציג אתמול (ד') צוות התחקיר הצבאי את הדו"ח המסכם למפקד חיל-האוויר. מטרת התחקיר היא להציג את האירוע במלואו, לסכם את הסיבות שהובילו לתאונה ולקבוע המלצות למניעת תאונה דומה בעתיד.

התאונה ארעה בעת "הליכה סביב" לאחר נחיתה בתצורה א-סימטרית בתום גיחה מבצעית.

מממצאי התחקיר עולה כי למרות שהצוות פעל על פי ההנחיות המקצועיות המוגדרות ולא נמצא כשל טכני, התפתח חוסר יכולת שליטה במטוס והצוות נטש. הטייס רס"ן אוהד כהן נוב ז"ל נהרג במהלך הנטישה. 

גורם בחיל מסר כי "הצוות עצמו פעל בדיוק לפי ההנחיות המקצועיות שהיו מוגדרות במקרה זה. לא נמצא כשל טכני ולא כשל במערכת ההפלטה. הצוות נטש מיד עם ההבנה שהתרסקות היא בלתי נמנעת. המטוס היה קרוב מדי לקרקע ולכן זו התוצאה".


מממצאי התחקיר עולה כי צוות המטוס פעל לפי ההנחיות המוגדרות וכי לא נמצא כשל טכני | צילום: ארכיון המשפחה

מהתחקיר עולה כי חיל-האוויר, לאורך השנים, הבין באופן בלתי מספק את הסיכונים הטמונים בתפעול מצבי נחיתה בתצורה א-סימטרית. בדיעבד, הוראות החיל וההכשרות שהתקיימו לא היו בהלימה מספקת לפוטנציאל הסיכון.

מפקד חיל-האוויר קיבל את מסקנות צוות התחקיר וציין כי מדובר בתאונה קשה.

בסיכום חקירת האירוע הנחה מפקד החיל על שינוי שיטת העבודה בנושא נחיתה בתצורות א-סימטריות על ידי הגדלה משמעותית של שולי הבטיחות. משמעות השינוי באה לידי ביטוי באמצעות בחינה מקצועית הנדסית, ניסויי טיסה והתאמת כשירות אנשי צוות-האוויר. עד שיכנס השינוי לתוקף, ימשיך החיל לטוס במגבלות שנקבעו מיד לאחר התאונה. 

עד היום צוות שחזר בתצורה א-סימטרית מסוג זה לא התבקש להטיל את החימוש בים טרם נחיתתו. בעקבות התאונה הובן בחיל-האוויר כי במקרים מסוימים יהיה צורך להטיל את החימוש על מנת להקטין את הסיכון בעת הנחיתה או בהליכה סביב.


בעקבות התאונה חיל-האוויר ישפר את תהליכי הלמידה וימקד את הכשרת צוותי האוויר | תמונת ארכיון

בנוסף, ציין אלוף אשל כי חיל-האוויר ימשיך לפעול לשיפור תהליכי הלמידה בדגש על אירועי בטיחות. עוד הנחה כי הלקחים והמסקנות מהאירוע יוטמעו לכלל הלוחמים ולגורמים נוספים רלוונטיים בחיל ויכללו בקורסי הכשרה פיקודיים, על מנת לחזק גישה ביקורתית אשר תסייע לאתר את שאינו מובן מאליו. 

בחיל-האוויר אומרים: "לאורך החקירה הצלחנו לאתר חמישה אירועים דומים בארץ שכולם הסתיימו ללא פגע. זו התאונה הראשונה בעולם מסוג זה במקטע 'הליכה סביב' בתצורה א-סימטרית במטוס ה-F-16. כעת התמונה ברורה לנו יותר, בשעות הראשונות היו סימני שאלה. היום אנו מבינים טוב יותר כי המתאר קרוב לקצה המעטפת. במרבית התאונות גורל הצוות הוא זהה, אך כאן לשבריר שניה יש חשיבות קריטית בגלל הקירבה לקרקע".

עיקרי התחקיר הועברו לידיעת המשפחה.
אובדנו של רס"ן אוהד כהן-נוב ז"ל כואב למשפחתו ולצה"ל. חיל-האוויר ימשיך וילווה את המשפחה השכולה.


אביו של רס"ן אוהד כהן נוב ז"ל ומפקד חיל-האוויר במהלך השבעה. החיל ימשיך וילווה את המשפחה | תמונת ארכיון


מושגים:
תצורה א-סימטרית - תצורת חימוש על כנפי המטוס שאיננה מאוזנת. בעקבות הטלת חימוש רק מצידו האחד של המטוס.

הליכה סביב - מצב בו הטייס משנה את תכנית הנחיתה (עקב תנאים לא מתאימים לנחיתה למשל: ציפורים על המסלול, רוח חזקה ועוד) ובמקום לנחות עולה שוב לאוויר להקפה נוספת והגעה מתאימה יותר לנחיתה.