יומן ארועים

Bookmark and Share
המערכת שתמנע תאונות במטוסי F-16 פורסם בתאריך 24.04.2017
תגיות: טכנולוגיה , תאונות
מה קורה כשטייס קרב מאבד את הכרתו? בין חיל-האוויר לבין חברת "לוקהיד מרטין" נוצרה התקשרות בכוונה לרכוש את המערכת AGCAS, שתתריע במקרה של התקרבות לקרקע ותמשוך את המטוס מעלה כדי למנוע התרסקות במידה שהטייס לא יעשה כן. המערכת הוכיחה את עצמה בארה"ב
אילון טוהר

בימים אלה מתקיימת התקשרות ראשונית בכוונה לרכוש מערכת מתוצרת "לוקהיד מרטין" אשר צפויה למנוע תאונות ואירועי בטיחות במצבים של ורטיגו או של איבוד הכרה זמני. המערכת, Auto-GCAS, תתחבר למערכות המטוס ותבצע מיפוי של השטח כך שבמידה שהיא תצפה התרסקות היא תוכל להשתלט על הגאי המטוס ולייצב אותו במרחק בטוח מן הקרקע.

"אנחנו רואים חשיבות גדולה בפרויקט ובשמירה על בטיחותם של אנשי צוות-האוויר ושל מטוסינו בכלל", אמר ראש מדור F-16 ומטוסי הדרכה במחלקת אמל"ח (אמצעי לחימה), רס"ן יניב. "בארץ ובעולם התרחשו מספר אירועי בטיחות שמערכת כמו AGCAS הייתה עשויה למנוע. חלק מאותם אירועים אף הסתיימו בתוצאות טרגיות של איבוד חיי אדם".


AGCAS משתלטת על המטוס ומייצבת אותו כשצפויה התרסקות | צילום: עדי עבו 

שימוש מבצעי מוצלח בחיל-האוויר האמריקאי
המערכת תאפשר לאנשי צוות-האוויר החווים ורטיגו ומאבדים את יכולת ההתמצאות במרחב לצאת מכלל סכנה בלחיצת כפתור, על-ידי נסיקה לגובה והבאת המטוס למצב אופקי. בנוסף, קיים מצב מיוחד המיועד למצבי איבוד הכרה. היא מתחברת למערכת ההיגוי והאוויוניקה ומתבססת על מיפוי דיגיטלי של השטח, אשר בכל רגע נתון מחשב את מסלול הטיסה ביחס לגובה וכיוון הטיסה של המטוס. במידה שהמטוס אכן עומד להתנגש, "תמשוך" אותו המערכת כלפי מעלה ותייצב אותו בבטחה.

ה-AGCAS מיועדת למטוסי F-16 וכבר נמצאת בשימוש מבצעי בארצות הברית, שם הוכיחה את עצמה במבחן המציאות. "מצב של ורטיגו יכול להופיע בתנאי ראות בעייתיים שבשילוב עם תנאי ההטסה המורכבים עשויים להביא לאיבוד אוריינטציה, כלומר שיבוש היכולת לחשב מרחקים ומהירות", פירט רס"ן יניב. "לוורטיגו קיים מענה הדרכתי הנותן כלים לאנשי צוות-האוויר להבחין בו ולהודות בו ולאחר מכן להשתמש במכשירי המטוס על-מנת להשתלט עליו. בנוסף, תופעה של איבוד הכרה עשויה להיגרם כתוצאה מביצוע תמרונים חריפים ועומס כוח ג'י על האדם בקוקפיט".


המערכת המיועדת למטוסי F-16 נמצאת בשימוש מבצעי בארה"ב, שם הוכיחה את עצמה במבחן המציאות | מתוך YouTube

"אחת המשימות העיקריות בתחום בניין-הכוח בתר"ש"
הפרויקט נמצא כעת בהתקשרות ראשונית מול חברת "לוקהיד מרטין", הכוללת בקשה למדגים מעבדתי שיסייע לחיל-אוויר להבין כיצד ניתן לממש את התקנת המערכת במטוסי הקרב הישראליים. כשהיא תשולב במטוסי החיל, היא צפויה לעבור התאמה הן לחומרה הקיימת במטוסים והן לעומסים המופעלים עליהם, הקשורים למשל לנשקים הייחודיים בהם נעשה שימוש בחיל-האוויר ומשפיעים על יכולות התמרון והטיסה. 

"אנחנו לוקחים מערכת תקנית ומרכזית בחיל-האוויר האמריקאי ונדרשים לבצע בה התאמות למטוסי החיל", תיאר ראש תחום מכשו"ב במחלקת הנדסת כלי-טיס, רס"ן יוסי. "הפרויקט הינו מורכב מאוד ומשלב גופים רבים בחיל-האוויר. אנחנו מכירים בצורך ובחשיבותו הרבה לבטיחות צוותי-האוויר ורואים בו את אחת המשימות העיקריות שלנו בתחום בניין-הכוח של תר"ש (תכנית רב-שנתית) 'גדעון'".


"אנו מכירים בחשיבותו של הפרויקט לבטיחות צוותי-האוויר ורואים בו משימה עיקרית בתחום בניין-הכוח" | תמונת ארכיון