יומן ארועים

Bookmark and Share
המערכות שיספרו לכם איפה טעיתם פורסם בתאריך 01.06.2017
תגיות: להק הציוד , טכנולוגיה
אין טיסה שלא יערך אחריה תחקיר, אותו יקיימו המעורבים בה על מנת לשפר את ביצועיהם. חיל-האוויר ידוע כחיל החוקר את פעולותיו, מבקר את איכותו ושואל שאלות, בין היתר בזכות הטכנולוגיה המאפשרת זאת. אלו מערכות התחקור המתעדות ומעבדות כל גיחה בחיל
טל גלעדי

את דימויו המוקפד חייב חיל-האוויר בין היתר למנהגו המפורסם - תחקור ובקרת ביצועים באופן קבוע ושיטתי. פעולה זו, מלבד שהיא מספרת על תרבותו הארגונית של החיל ועל אופי אנשיו, היא מעידה גם על יכולותיו הטכנולוגיות. כל תחקיר, המתבצע מיד אחרי הגיחה, איננו שלם לולא המחשה וויזואלית ראויה המעלה לשיח את העובדות והנתונים כמו שהם ומאפשרת לצוותים לצפות בפעולותיהם באוויר גם על הקרקע. 

"המשמעות של מערכת תחקור היא מיצוי נכון יותר של שעות הטיסה", העיד רס"ב קובי לישה, קמ"ד תחקור בלהק הציוד. "כשמתחקרים ומנתחים את הטיסה, מגיעים למסקנות ומשפרים את היכולות. מקומן של המערכות הוא להפוך את התחקיר למדויק ולמקיף".


"המשמעות של מערכת תחקור היא מיצוי נכון יותר של שעות הטיסה" | תמונת ארכיון

באוויר ועל הקרקע
טכנולוגיית התחקור נוכחת הן על המטוס באוויר והן על הקרקע, במבנה הטייסת. שיטת ה-ACMI) Air Combat Maneuvering Instrumentation) משקפת את מצב המטוס ומשמשת בעיקר לתחקור קרבות אוויר. היא משחזרת נתונים שנאספו בזמן הטיסה על גבי מדיה שליפה, דוגמת קלטת אותה לוקחים אנשי צוות-האוויר חזרה לטייסת עם נחיתתם. הקלטות מוכנסות אל מערכת התחקור המעבדת את המידע ההופך בתוך דקות אחדות לסרט הזמין להקרנה בחדרי התדריכים. "מדובר בצילום של כלי-הטיס ביחס למטוסים אחרים", הסביר רס"ן משה, ראש מדור תחקור בלהק הציוד. "המיקומים, המצב הזוויתי והמהירויות של המטוסים הנקלטות במערכות נאספות ומוצגות יחד". 

במקביל מוקלטים בזמן הגיחה מקורות הווידאו במטוס וערוצי קשר הפנים על גבי מערכת הקלטה דיגיטלית (DVR). גם כאן המידע נשמר על ידי שליפה. "הטייס יכול לבחור את המקורות הרצויים להקלטה", תיאר רס"ן משה.


לאחר הנחיתה, בתוך דקות אחדות המידע הופך לסרט הזמין להקרנה בחדרי התדריכים | תמונת ארכיון

תחקור בעידן אוויוניקה גנרית
למערכת התחקור ממשק למערכת תכנון המשימה איתה עובדים בטייסות בעמדות קרקעיות. מערכת התכנון מציגה אזורים מוכי טילים, נקודות ציון לתקיפה, נתיבים ועורקי קשר. דרך עמדת תכנון המשימה טוענים את המידע על גבי קלטת שבאמצעותה מעבירים את נתוני המשימה למערכות המטוס. המדיות שדרכן טוענים את המשימה במטוס משמשות בהמשך להקלטת המידע בגיחה וכך יוצרות תהליך מתכנון לתחקור. יחידת "אופק", יחידת התוכנה של חיל-האוויר, מופקדת על שיפור המערכות הללו, גפי התמ"ם (תקשורת מערכות מידע) בבסיסים הם האחראים על תחזוקת המערכות הקרקעיות ומש"קי הניווט והתחקור בגפי הטיסה הם המופקדים על הטענת הקלטות ופריקתן. 

בשנים האחרונות נכנסים בקצב מחשבי אוויוניקה גנרית למטוסי חיל-אוויר. שיטה זאת מאפשרת להוסיף חידושים לכלי-הטיס באופן פשוט, כיוון שכאשר מוסיפים יישום חדש לא נדרש לשנות את הבלוק האוויוני של המטוס. "עם כניסת מחשבים אלו, גדל הצורך לייצר אמצעי תחקור שידעו להתמודד עם כמות גדולה של נתונים", הוסיף רס"ן משה. "מערכת התחקור הדיגיטלית שלנו צריכה ללמוד 'לדבר' עם מחשבי האוויוניקה הגנרית והאתגר הוא להתאים את התחקור לעידן החדש". 


בעלי מלאכה רבים אמונים על תחזוקת המערכות, ביניהם אנשי יחידת "אופק" המופקדים על שיפורן | תמונת ארכיון

גם ב"עפרוני" וב"סייפן"
לאחרונה הותקנה מערכת ההקלטה הדיגיטלית במסוקי האימון של בית הספר לטיסה וכן במטוסי ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J) וה"קרנף המושבח" (הרקולס C-130). "עבור בית הספר לטיסה, מערכת התחקור שקולה למערכת מבצעית, היות שהתחקור מהווה חלק נכבד מתכליתה של גיחת הדרכה". אחת מיכולות המערכת הינה סימון אירועים נבחרים במהלך הגיחה, כך שהחניך או המדריך יכולים לסמן קטעים מסוימים ולגשת אליהם שוב ושוב בקלות. כל חניך מקבל מדיות הקלטה אישית שעליהן מוקלטות הגיחות שלו, שבהן הוא יכול לצפות ולתחקר באופן אישי.

במטוסי ה"עפרוני", המשמשים את החניכים בשלבים הראשונים לקורס ואת הצוות האווירובטי, מותקנות גם מצלמות המצלמות את החניך בשעת טיסה ואת המדריך מאחור. "מערכת הווידאו הדיגיטלי מעניקה גמישות תחקורית והפעלתית ועצמאות רבה למשתמשים", סיכם רס"ב לישה. "היא מקיימת את חזונו של חיל-האוויר השואף לשימוש במדיה אחת אחידה לתחקור בכלל המערכים".


לאחרונה הותקנה מערכת הקלטה דיגיטלית במסוקי "סייפן". "המערכת מעניקה גמישות ועצמאות" |  צילום: יחזקאל שמואלי

שואלים את השאלות
בימים אלה מתכננים בענף אוויוניקה שלב נוסף בשרשרת - "תחקור טכנו-מבצעי", שיאגד את החומר המצטבר בטייסות למאגר אחד לטובת ניצול מיטבי עוד יותר של כל גיחה וגיחה. "בסיום כל גיחה, לאחר שהושלם התחקיר, ייאסף המידע שיועבר לשרת המרכזי (Big Data Base) שבאמצעותו יהיה ניתן לפענח תופעות מבצעיות ותחזוקתיות. אחוזי החטאה ופגיעה של חימושים, התרעות מפני תקלות של כלי-טיס ושמישותם, הם חלק מהדברים שאנחנו רוצים לדעת", סיפר קמ"א לורן צ'פלנוב, קצין הפרויקט במדור תחקור. 

המידע ישרת את אנשי להק ציוד וינותח באופן אוטומטי. "כשהמידע הנאגר במטוסים נפרס על מסכים אפשר להתחיל לשאול שאלות. המטרה היא שהמידע יגיע למקום אחד ושכל מי שצריך יעשה בו שימוש".