יומן ארועים

Bookmark and Share
יובל של בקרה דרומית פורסם בתאריך 10.07.2017
תגיות: מערך הבקרה
משפחה שנייה: 50 שנים חלפו מאז הקמתה של יחידת הבקרה הדרומית השוכנת במצפה רמון ומנהלת את פעילותו המבצעית של חיל-האוויר ואימוניו בשמי הדרום. מפקדי היחידה לאורך השנים מדברים על הרגעים הגדולים ומדגישים את האווירה המשפחתית, שהופכת אותה לכה מיוחדת
כרמל שטרן

ביום רביעי האחרון חגגה היב"א (יחידת בקרה אזורית) הדרומית 50 שנים של עשייה מבצעית בשירות חיל-האוויר. "מי שבקיא בהפעלת כוח אווירי יודע שלמערך הבקרה תפקיד גדול בהרבה מהיותו זוג עיניים", אמר בטקס החגיגי מפקד חיל-האוויר אלוף אמיר אשל. "המערך מחבר את כלל מרכיבי החיל לשלם שהוא חזק ומגוון: רב זירתי ורב משימתי. עמידה על המשמר והפעלת היכולות, צפיית התפתחויות אפשריות ומתן מענה יעיל ובזמן, הם נשמת אפו של המערך הפועל במרחב האווירי המבצעי הצפוף בעולם".

"ליב"א הדרומית תפקיד חשוב במימוש יכולתו וכושרו המבצעי של חיל-האוויר - בהגנה, בהתקפה, בהוצאה לפועל של משימות חיל-האוויר ובסנכרון המרחב האווירי", אמר בנאומו אל"ם ערן, מפקד מערך הבקרה. "האחריות המוטלת על המשרתים ביחידה זו הינה עצומה. נדרשת מהם דריכות, חדות, זמינות ומוכנות מתמדת. עלות הטעות בלתי נסבלת", הוא הוסיף. "זכות גדולה נפלה בחלקי לפקד על היב"א הדרומית, היחידה בה גדלתי כבקר טיסה, בה ביליתי את רוב חיי הבוגרים ואת אנשיה אני מכנה בני משפחתי".

לרגל ציון הדרך ההיסטורי, שוחחנו עם שלושה ממפקדי היחידה לאורך השנים שהעלו את הרגעים קטנים וגדולים של פעילות ענפה לצד חברות. 


"ליב"א הדרומית תפקיד חשוב במימוש יכולתו וכושרו המבצעי של חיל-האוויר בהגנה, בהתקפה ובהוצאת משימות לפועל" | צילום: עידן אלדר

זו אותה המנגינה
אל"ם (מיל') עוזי רום, שהיה מפקד היב"א בסוף שנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80, ולימים הפך להיות מפקד המערך, ליווה את היחידה בשניים מהאירועים המרכזיים ביותר בתולדותיה.

"האירוע הראשון שלא אוכל לשכוח הוא תקיפת הכור בעיראק, במסגרת 'מבצע אופרה'", שיתף אל"ם (מיל') עוזי. "היב"א שלנו הייתה האחראית על בקרת התקיפה. במהלך הביצוע עצמו היינו בכוננות הגנה גבוהה", הוא סיפר. "לאחר האירוע היינו בטוחים כי תבוא תגובת נגד, ועל כן היינו חודשיים שלמים בכוננויות לאחר המבצע וכל המשמרות תוגברו. כולם התגייסו למטרה, בקרים סדירים, מילואימניקים ובהצבות חירום, ובלי לעלות אף תלונה, הבינו את המשימה וביצעו אותה בהצלחה. זו הייתה תקופה של התגייסות וכולנו חשנו חשיבות של תפקידנו".

אירוע נוסף שהיווה נדבך משמעותי בתולדותיה של היחידה היה הנסיגה מסיני בתחילת שנות ה-80, בעקבות הסכם השלום עם מצרים. "למעשה, עם הנסיגה מסיני היב"א שלנו הפכה ליחידת הבקרה היחידה והבלעדית בדרום", הוסיף אל"ם (מיל') עוזי. "אמנם שטח המדינה צומצם, אך חיל-האוויר לא הקטין את כמות האימונים שלו, ועתה היה עליו לחלק מרחב אווירי קטן לכמות גדולה של אימונים ופעילות. זה העמיס מאד על היחידה אך עמדנו בזה בגבורה".


" נדרשת דריכות, חדות, זמינות ומוכנות מתמדת. עלות הטעות היא בלתי נסבלת" | תמונת ארכיון

סא"ל אביעד, מפקד היחידה הנוכחי, מציין כי שמי הדרום המהווים את המרחב העיקרי של חיל-האוויר לעריכת אימונים, נותרו צפופים וסואנים. "אנחנו מבקרים את המרחב האווירי הצפוף במדינה ואת אחד מהמרחבים הצפופים בעולם. אנחנו יושבים כתף אל כתף עם אנשי בקרה אזרחית, עמדות התעבורה נחשבות לעמדות המקצועיות ביותר והמאתגרות ביותר. להיות בקר מרחבי ביב"א הדרומית זו תעודת כבוד וכך גם בקר משימתי כאן, שכן הפעילות המבצעית ונפח טיסות האימון הוא גדול וחופף".

בשנים האחרונות מדינת ישראל מתמודדת עם איומים שונים מבעבר, עובדה המשפיעה באופן ישיר על אופי הפעילות ביחידת הבקרה הדרומית. למרות זאת, יש דברים שאינם משתנים - ורוח ההתגייסות למשימה נשארה בידיוק כפי שהייתה. "המערכות האחרונות ברצועת עזה - עופרת יצוקה, צוק איתן ועמוד ענן, הביאו את היחידה לנקודת שיא", סיפר סא"ל אביעד. "הן מבחינה מקצועית, כלומר ניהול מרחב צפוף באופן בטוח ומבצעי והן מבחינה אנושית. אנשי היחידה עזבו עבודה, לימודים, משפחות ואף נשים בהריון והגיעו לכאן בכל זמן שנדרש מהם".

משפחה מודרנית
אחד ממאפייניה הבולטים היחודיים של היב"א הדרומית הוא האווירה המשפחתית בה אשר נשמרה לאורך השנים. רבים מעידים על היב"א שהיא כמו משפחתם השנייה ואכן, גם מפקדה הנוכחי של היחידה, סא"ל אביעד, וגם מפקדה בסוף שנות ה-90, אל"ם (מיל') איל, מצאו את רעיותיהם כששירתו כבקרים צעירים ביחידה. אני מאמין שהעוצמה שלנו כיחידה טמונה ברוח האנושית ובחיבור שלנו אחד לשני", אמר סא"ל אביעד. "היב"א היא יחידה מבצעית שהיא משפחה".


שמי הדרום מהווים את המרחב האווירי העיקרי של חיל-האוויר לעריכת אימונים |  תמונת ארכיון


כשנשאל אל"ם (מיל') איל, גם הוא מונה לימים למפקד מערך הבקרה, על מקור גאוותו הגדול ביותר משירותו כמפקד היחידה - הוא מדבר קודם על האנשים. "כבקרים צעירים הידיעה שיש לנו ביטחון וגב מהמפקדים, הייתה חשובה מאוד עבורינו", הוא מספר. "במצבים מסוימים יכול היה בקר זוטר, לדוגמה, לעצור טיסות בחיל-האוויר בין אם בגלל בעיות טכניות או בגלל מזג אוויר. כמפקד היה חשוב לי שהבקרים ידעו שיש להם תמיכה גם אם הבחירה לפעול בדרך מסוימת לא הייתה צפויה או רווחת. אני מאמין שעל הבקרים להשתמש בחשיבה ובדימיון בתהליך קבלת ההחלטות". דוגמה אחת לכך הוא זוכר במיוחד. "בהיותי מפקד היחידה ניגש אלי בקר במילואים והעיר על העובדה שמסוקים ומטוסי קרב נמצאים על אותו ערוץ תקשורת. פנייתו הובילה לשינוי הנהלים במערך הבקרה כולו".

מפקד חיל-האוויר סיכם באמירתו: "מיקום היחידה בנגב מוסיף נופךְ מיוחד, אווירה משפחתית ומחויבות הפורעת שטרות מזה חמישים שנים. הרוח נשמרת ומדבקת והתוצאות ניכרות".