יומן ארועים

Bookmark and Share
מה צופן העתיד לכלי-הטיס המאוישים מרחוק? פורסם בתאריך 04.02.2018
תגיות: בית-הספר לכטמ"ם , מערך הכטמ"ם , "כוכב" (הרמס 900) , "איתן" , הרמס 450 , "שובל" (הרון 1) , בסיס פלמחים
בעשור הקרוב יגדיל מערך כלי-הטיס המאוישים מרחוק את מספר מפעיליו, יקלוט משימות של מערכים מאוישים וימשיך לקחת חלק מרכזי בפעילות המבצעית של חיל-האוויר. מתוך ההכרה במקום שיתפוס המערך, אושרה לאחרונה תוכנית אב המתווה את מסלולו לשנים הבאות
הדס לבב ואיתם אלמדון

בשנים האחרונות צומח מערך הכטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) ומקבל עליו משימות נוספות. ניתן לספר כי הכטמ"מים מבצעים ליווי וסיוע לכוחות קרקעיים מהאוויר, מכווינים מסוקים ומטוסים למטרה ועוסקים באיסוף מודיעיני והעברת חוזי בזמן אמת מכל הגזרות. במאי 2016 אושרה תוכנית אב למערך הכטמ"ם המתווה את מסלול המערך בעשור הבא. מימוש התוכנית החל לאחרונה והיא עתידה לגרור שורה של שינויים שישפיעו על חיל-האוויר כולו.

 
מימוש תוכנית האב החל לאחרונה והיא עתידה לגרור שינויים שישפיעו על חיל-האוויר כולו | צילום: סליה גריון

"תוכנית אב כטמ"ם מתווה את מסלולי ההתקדמות השונים של המערך בראייה של עשור קדימה", מגלה תא"ל נ', מפקד בסיס פלמחים. "אנחנו צופים פיתוח בכל התחומים הנוגעים למערך - מהמשרתים בו, כלי-הטיס, המערכות ועד לתשתיות. יחול גידול במספר מפעילי הכטמ"ם ויוקמו טייסות חדשות. התוכנית משלבת את כל המגמות המתרחשות היום ומתאימה אותן לצורך המבצעי של חיל-האוויר, זאת במטרה להיות רלוונטיים ומשפיעים יותר".

בשנים הקרובות: טייסות כטמ"ם נוספות בחיל
תוכנית אב היא תהליך תכנוני ארוך טווח הקובע בפירוט מירבי את הכיוון אליו הולך חיל-האוויר על-מנת שימוצו המשאבים ושכלל הגורמים ידברו באותה השפה. "אחרי שנקבע הישג נדרש במספר תחומים, הוגדרו מפות דרכים לביצוע התוכנית במלואה בראייה של חמש שנים קדימה. זו מפת דרכים המתחלקת למשימות קטנות שייצרו שינוי גדול", מסביר רס"ן י', ראש מדור כטמ"ם בלהק ראש-המטה (רמ"ט). התוכנית מורכבת ממספר נושאים: כח אדם, מבצעים, אחזקה, הדרכה, ארגון ותשתיות. "תוכנית האב משמשת כמצפן עבורנו, היא מסמנת את היעד אליו אנו צריכים להביא את המערך ואת הצעדים שצריך לנקוט".

 
מטוס ה"איתן" החדש שנקלט בטייסת "הנשר הלבן" (210) בחודש שעבר וזכה למספר 219 | צילום: קורל דביר

כשליש משעות הטיסה בחיל - מבוצעות על ידי כטמ"מים
כוח האדם, מספר הכלים והיכולות יגדלו משמעותית: מספר שעות הטיסה המבצעיות של מערך הכטמ"ם והחוזי צפוי לצמוח בעשרות אחוזים ובשבע השנים הקרובות צפויות לקום טייסות כטמ"ם חדשות. לצד המגמה של חיזוק מערך הכטמ"ם, המציאות המבצעית מחייבת את חיל-האוויר לשמור על גמישות ביכולות אותן הוא מפעיל. לכן ימשיך חיל-האוויר להפעיל מטוסים מאוישים ומאוישים מרחוק בתמהיל משתנה. "לכל מערך יש מפת דרכים או תכנית אב", מתאר תא"ל נ'. "אבל הצורך בתכנית כזו במערך הכטמ"ם הוא כפול. מדובר במערך המתקדם בקצב מהיר מאוד בפרק זמן קצר ותופס מקום משמעותי יותר בכל שנה שחולפת ולכן יש צורך בתכנית מסודרת שתאגד את ההיקפים והמשימות של המערך. אנחנו מתקפים את התכנית מדי חצי שנה בהתאם לזירה המבצעית, ובמקביל קולטים מערכות חדשות".


מספר שעות הטיסה המבצעיות יגדל בעשרות אחוזים ; טייסות כטמ"ם חדשות יפתחו | צילום: סליה גריון

מערך הכטמ"ם מבצע כיום כשליש משעות הטיסה של חיל-האוויר ומחזיק בשני שליש משעות הטיסה המבצעיות של החיל. עוד ועוד משימות משמעותיות עוברות מהמערך המאויש למאויש מרחוק. כך למשל, משימות מודיעין שמבצעים מטוסי "קוקיה" (ביצ'קראפט קינג-אייר B-200) יעברו למערך ה"איתן" (Heron TP). משימה נוספת שעברה לכטמ"ם "שובל" (הרון 1) בשנה שעברה היא משימת הסיור הימי. כלי-הטיס "שובל" מבצעים סיורים ימיים אותם קיימו בעבר מטוסי "שחף" (סי-סקאן) של טייסת "ענקי המדבר" ועל הכטמ"ם מותקן מכ"ם ייעודי המסוגל לסרוק שטחי ים נרחבים.

מאיישים, אבל מרחוק
בשנת 2016 החליט מפקד חיל-האוויר על שינוי שם המערך מכטב"ם (כלי-טיס בלתי מאויש) לכטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק). השינוי שם דגש על הגורם האנושי שמאחורי הפלטפורמות המתקדמות. "רצינו לשים את האדם במרכז ולהבהיר שהמערך לא רק מאויש, אלא מאויש על-ידי טובי המפעילים", מסביר תא"ל נ'. "מסלול שירות המפעיל עבר התאמה בשנה האחרונה כשהצורך המרכזי עמו אנו מתמודדים הוא הכשרה של יותר מפעילים".


מערך הכטמ"ם מחזיק כיום בשני שליש משעות הטיסה המבצעיות של החיל | תמונת ארכיון

מקור כוח האדם המרכזי בקורס מפעיל היה עד כה מפסיקי השתתפות מקורס-טיס לאחר שנה לפחות. בשנה שהיו בקורס-טיס הם עברו מסלול הכשרה קרקעית של קצין צוות-אוויר ולאחריו הגיעו לקורס מפעילי כטמ"ם. "מערך הכטמ"ם הולך וגדל וצריך יותר מפעילים, כך שתוך שנתיים-שלוש נצטרך יותר אנשים ממה שבית-הספר לטיסה מספק כיום", חוזה סא"ל ל', מפקד בית-הספר לכטמ"ם. מספר מפעילי הכטמ"ם עתיד להכפיל את עצמו בעשור הקרוב ומספר החניכים בקורס המפעיל יגדל ב-70 אחוזים. "המפעילים בעשור הבא לא יהיו שונים מהמפעילים כיום", מבהיר תא"ל נ'. "הם יבצעו משימות דומות ורק אמצעי הלחימה יהיו שונים ומתקדמים יותר. איכות האדם היא שתקבע את התוצאה הסופית בכל משימה".

 
מספר מפעילי הכטמ"ם יכפיל את עצמו ומספר החניכים בקורס המפעיל יגדל ב-70 אחוזים | צילום: סליה גריון

תוכנית אב כטמ"ם שמה דגש על אפקטיביות השירות בתקופת הקבע תוך שמירה על מוטיבציה בהמשך השירות ועידוד מפסיקי קורס-טיס לבחירה במערך הכטמ"ם. נקבע מסלול שירות לממשיכים במערך הכטמ"ם לאחר חמש שנות קבע, במסגרתו ילמדו שלוש שנים לתואר ראשון. תוכנית האב דנה גם בנושא טיפוח המפעילים והגדרת מעמד צה"לי ייחודי למפעילי הכטמ"ם שכן כיום קיימת אי-התאמה בין מעמד מפעיל הכטמ"ם בחיל-האוויר לזה של מפעיל הכטמ"ם בחיל-התותחנים.

היעד - 90% שעות טיסה בסימולטורים
במסגרת תוכנית האב הוקם צוות לבחינת תפיסת ההדרכה והאימון במערך הכטמ"ם. הצוות בחן המרת שעות טיסת אמת לטיסה במאמנים (סימולאטורים), ומענה בית-הספר לעלייה הצפויה במספר הכלים. פחות מ-30% משעות הטיסה במערך הכטמ"ם מתבצעות במאמנים כיום ובמסגרת תכנית האב הוגדר יעד של 90%. האמצעים להשגתו הם שדרוג המאמנים הקיימים, הקמת מלא"ם (מרכז לאימון משימתי) לכטמ"מים, הפרדת מרכזי הדרכה לכטמ"ם ומסוקים ויצירת תכנית רב-שנתית למאמנים במערך הכטמ"ם.

"תחום ההדרכה וההכשרה יושפע מאוד מתכנית האב", מפרט תא"ל נ'. "נקלוט פלטפורמות ייעודיות להדרכה ומאמנים שיאפשרו לנו הדרכה והכשרה מתקדמים יותר. בתחום המאמנים חבוי פוטנציאל גדול שטרם מימשנו. כשנעביר יותר שעות טיסה למאמנים, נוכל לחסוך במשאבים ולהשתמש בפלטפורמות הטסות בעיקר במשימות מבצעיות". בנוסף, בעתיד הקרוב עתידה להיכנס לבית-הספר לכטמ"ם פלטפורמה ייעודית להדרכה, שכן בית-הספר עשה שימוש עד כה בפלטפורמות הדרכה.

 
מפקד בסיס פלמחים: "אנחנו צופים פיתוח בכל התחומים הנוגעים למערך" | צילום: מור צידון

במקביל נמצאים בבנייה שני מאמנים ייעודיים לבית-הספר, מאמן פענוח ומאמן להטסת חוץ ומתוכננת בניית כיתת הדרכה חדשה והגדלת מבנה בית-הספר. "אין ספק שבעתיד הקרוב ילך עולם הכטמ"ם ויהפוך משמעותי יותר, ולא רק בחיל-האוויר הישראלי. מדובר במגמה עולמית", מכריז תא"ל נ'. "אנחנו מכוונים להמשיך להיות מהמובילים בעולם בתחום כלי הטיס המאוישים מרחוק, גם בעזרת התעשיות הבטחוניות בישראל. מדינות רבות מגיעות לבית-הספר לכטמ"ם כדי ללמוד מאיתנו על הכשרה ועל ההפעלה של המערך. הן מגיעות מכיוון שאנחנו מבצעים גיחות מבצעיות על בסיס יומי וצוברים ניסיון מבצעי רב. התעשיות בישראל שמייצרות רבים מהכטמ"מים בעולם וחיל-האוויר שמפעיל אותם הם מוקד ידע, ובשיתוף פעולה כזה אנחנו לא רק מלמדים, אנחנו גם לומדים".