יומן ארועים

Bookmark and Share
עולם מאמני הכטמ"ם עולה שלב פורסם בתאריך 08.07.2018
תגיות: מערך הכטמ"ם , מאמנים
מערך הכטמ"ם (כלי-טיס מאוישים מרחוק) הולך ומתעצם בקצב מהיר, ובחיל-האוויר הבינו כבר שכדי להעניק למפעילים את הכלים יש צורך להשקיע בתחום המאמנים (סימולאטורים) במערך. אנשי טייסת המאמנים מספרים וממחישים את קפיצת המדרגה שעשה תחום אימוני הכטמ"ם, ומספרים שלמרות זאת הדרך עדיין ארוכה
הדס לבב

כשאני מגיעה לטייסת מאמני כטמ"ם (כלי-טיס מאוישים מרחוק) ומסוקים בבסיס פלמחים אני מרגישה שקפצתי לעתיד. מחוץ למבנה המרכזי נמצא שטח גדול המיועד להתפתחות הצפויה של הטייסת, וכשאני מסיירת במאמנים (סימולאטורים) אני מוצפת במידע וטכנולוגיה מתקדמת. "עד לפני מספר שנים היה תחום המאמנים בחיל ובמערך הכטמ"ם בפרט, ברמה הבסיסית ביותר", מספר רס"ן ע', לשעבר מפקד מרכז הדרכת כטמ"ם בטייסת. "עם התפתחות המערך והצרכים המבצעיים בשל ריבוי המשימות, הרי שכיום מביא איתו כל פרויקט כטמ"ם גם מאמן וזו כבר מוסכמה. קצב ההתפתחות הוא בלתי ייאמן".

 
צילום: עדי עבו

"שני גורמים הביאו להתעצמות עולם האימונים במערך הכטמ"ם: בשלות טכנולוגית ומגמת צמצום", מוסיף סא"ל (מיל') א', לשעבר מפקד טייסת 320 (טייסת מאמני כטמ"ם ומסוקים). "כיום יש יכולת לבנות תרחישים שרמת הדמיון שלהם למציאות המבצעית תהיה גבוהה מאוד. הגורם השני הוא העובדה שאנו חיים בעידן בו מצטמצמים ושואלים איך אפשר להשיג יותר בפחות. גיחה סימולטיבית עולה פחות מגיחה אמיתית ובנוסף יש בה גם פחות סיכונים. זו מגמה שכל העולם הולך אליה".

פורצי דרך
יתרון נוסף של אימון במאמן על פני אימון טיסתי הוא השליטה בתרחיש. "יכול להיות שאמריא לגיחה אמיתית הכוללת אימון מעקב אחרי כלי-רכב ולא אמצא רכב שיעשה את כל התמרונים שאני מתכנן לתרגל ושאר תמרונים שמאתגרים אותי בפעילות המבצעית", מפרט רס"ן ע'. "כשהאימון מתרחש במאמן אני יכול לשלוט בתרחיש ולוודא שהמפעיל עובר את כל ההליך האתגרי שהוא צריך לעבור, כך אני מכין אותו טוב יותר לפעילות המבצעית".


צילום: סליה גריון

"כיום אנחנו נמצאים במצב בו קצת פחות מ-30 אחוז מגיחות האימון של מערך הכטמ"ם מתבצעות במאמן, השאיפה שלנו היא להגיע ל-90 אחוז", משתף סא"ל (מיל') א'. "את השאיפה הזו נגשים בשני מהלכים: הכנסת שיפורים במאמנים הקיימים, מה שיקרה בשנתיים-שלוש הקרובות עם מיקוד בשיפור המערכות המבצעיות הנלוות. אני רוצה לטוס היום במאמן באזורים בהם אני טס בפעילות המבצעית שלי ומכיוון שבסיסי הנתונים לא תמיד מכילים את כל אותם האזורים באיכותם ובהיקפם, הרי שאם נעשה שיפורים במאמנים הקיימים נעלה מדרגה באחוז גיחות האימון במאמנים".

המהלך השני הוא הקמת מרכז מערכי לאימון כטמ"ם, שיהיה דומה במהותו למרכז לאימון משימתי של מערך הקרב בבסיס חצור. "כאשר המרכז יתחיל לפעול זו תהיה פריצת דרך אשר תמקם את מערך הכטמ"ם כמערך שיותר ממחצית מגיחות האימון שלו מתרחש במאמן", מדגיש סא"ל (מיל') א'.

מרדף מתמיד
"האתגר המרכזי בעולם אימון הכטמ"ם הוא הרדיפה המתמדת אחר הגרסה המבצעית החדשה ביותר", אומר רס"ן ע'. "מרכז ההדרכה אינו שוקט על שמריו. בכל שנה נקלט כטמ"ם חדש או שכטמ"ם מסוים משתדרג ואנחנו כמרכז הדרכה לא יכולים להישאר מאחור. אנחנו צריכים לקחת את השינויים, להפוך אותם להדרכתיים ולהעניק את הידע בחזרה לכל המפעילים".


צילום: עדי עבו

עדכונים ושינויים במאמנים מצריכים כתיבה מחודשת של מערכי שיעור והסבה של המפעילים לעדכוני גרסה. "במל"ט ה'כוכב' (הרמס 900), שנקלט לפני כשנה בחיל-האוויר, מתבצעים שינויים טכניים באופן תדיר. בכל שינוי טכני מבוצע גם שינוי הדרכתי על-ידי צוות הכולל קצין מקצועי (מפעיל כטמ"ם), קצינת המאמן ומדריכת סימולאטור 'כוכב' בסיוע התעשייה, להק ציוד ומחלקת ההדרכה", מפרט רס"ן ע'.


תמונת ארכיון

"מרכז ההדרכה הולך ומשתכלל גם קרקעית וגם אווירית", מרחיב רס"ן ע'. "זמן הקשב של הדור הנוכחי הפך קצר מאוד ומי שלא יעשה שינוי בהתאם לא יהיה רלוונטי. אתגר נוסף הוא יצירת תחושה של פעילות מבצעית אמיתית כאשר המפעילים למעשה נמצאים במאמן. התחושה נובעת מפרמטרים שונים מאלו הקיימים במערך הקרב, שם רוב התחושות הן פיזיולוגיות ומשפיעות על כל הגוף. פה אנחנו מדברים על תחושות פיזיולוגיות אחרות: עומס הקשר, חלוקת הקשב ורגישות הסטיק. כשמפעיל מתצפת על מטרה מסוימת לאורך זמן זה אתגר רציני, ואם הסטיק והתמונה לא תואמים ברמת שבריר השנייה למה שקיים בקרון אז האימון לא מספיק טוב".


צילום: עדי עבו

"חלק מהגיחות אותן אנו מתרגלים באימון מוגדרות מראש והן חלק מתוכנית העבודה, וחלק נכבד אחר מותאם לסיטואציה המבצעית הנוכחית", משתף סא"ל (מיל') א'. "אם יש אירועים באזור הגבולות, ראוי שגיחת המאמן בתחום המבצעי תלך לכיוון הזה. הגיחות במאמן צריכות כל הזמן להתכתב עם המציאות המבצעית איתה המערך מתמודד". רס"ן ע' מוסיף: "תהליך בניית האימון מתחיל בצורך מבצעי. אחת לשלושה חודשים אנחנו מתעדכנים מול מחלקות התכנון ומול הטייסות באתגרים המבצעיים של כל טייסת. אלו יכולים להיות מקרי חירום שהתרחשו לאחרונה או שינויים חדשים במערכת שצריך להטמיע".

סוד ההצלחה
אי אפשר לדבר על מרכז המאמנים מבלי להזכיר את מדריכות הסימולאטור. הן מתחילות את דרכן במיונים מקדימים עוד במהלך כיתה י"ב ולאחר הטירונות עוברות קורס של חודש וחצי בבסיס חצרים. הן משובצות לפי סוגי המאמנים ומוכשרות במשך חצי שנה במרכז ההדרכה בו שובצו.

"רוב המפעילים מכבדים אותי ומעריכים את דעתי, הם שואלים למה אני לא הולכת להיות מפעילה בעצמי", מספרת סמ"ר אביה, מדריכת סימולטור "הרמס 450". "יש למדריכות מקום מובנה במערך והן מהוות מקור ידע. מרגישים בנוח לשאול אותנו שאלות וקרה שהייתה תקלה בקרון והמפעילים לא ידעו מה לעשות, הם התקשרו, הסברתי להם מה עלול לקרות והתייעצנו ביחד בנוגע לדרך הפתרון. מעריכים את העבודה שאנחנו עושות, זה לא ברור מאליו כי יש פה אנשים שנמצאים שנים במערך ובכל זאת באים להתייעץ אתנו".


צילום: עדי עבו

"העברתי אימון למפעיל בכיר. הוא אמר שהתרחיש מוגזם ושלדעתו זה לא משהו שיכול לקרות, הסברתי לו את נקודת המבט שלי ותחקרנו את האירוע", נזכרת סמ"ר אביה. "חודש אחרי הוא נתקל בתרחיש הזה במהלך מבצע. כשחזר למרכז הוא סיפר לי את האירוע ואמר שכאשר הבין שזה התרחיש שתרגלנו הוא צחק בקרון והצליח לתפעל אותו. זה מה שמניע אותי בעבודה: אני יוצאת מנקודת הנחה שכשאני נכנסת לעמדת המדריכה אני אתן למתאמנים את מקסימום הכלים כדי שיוכלו להתמודד עם סיטואציה כזו או אחרת".