יומן ארועים

Bookmark and Share
כיצד מתכונן מערך הבקרה לכל תרחיש? פורסם בתאריך 11.10.2018
תגיות: מערך הבקרה , תרגילים ואימונים
מערך הבקרה משמש כעיניים של חיל-האוויר תוך כדי ניהול וסנכרון המרחב האווירי של מדינת ישראל. כיצד מתאמנים במערך הבקרה לתרחישים המורכבים ביותר? מה נדרש מבקר טיסה בעת פעילות מבצעית? ואיך אימון בסימולטור הופך ברגע אחד למציאות?
אילי פארי

מערך הבקרה הוא מהמערכים המרכזיים בחיל-האוויר ובצה"ל כולו. כל טיסה שממריאה ועוזבת את שטח הבסיס או שדה-התעופה עוברת באופן ישיר לידיהם של אנשי מערך הבקרה, המכווינים את כלי-הטיס בין אם לאזורי אימונים ובין אם לפעילות מבצעית בזירות שונות. הבקר משמש כעיניים של חיל-האוויר כאשר אחד מתפקידיו המרכזיים הוא יצירת תמונה אווירית שלמה, מדויקת ואמינה לחיל-האוויר תוך ביצוע גילוי, זיהוי, סיווג והפללת מטרות אוויריות לטובת הגנת שמי המדינה. הבקר רואה את התמונה הגדולה במסכי היב"א (יחידת בקרה אזורית) ומעדכן את צוות המטוס באיומים ובסכנות תוך מתן הנחיות והמלצות לדרכי פעולה.


תמונת ארכיון

רבות דובר על האימונים הטסים של חיל-האוויר שמאמנים טייסת אחת או את חיל-האוויר כולו במתארי טיסה ובתרחישי לחימה שונים, אך כיצד מתאמנים במערך הבקרה שנמצא שם כל העת? "מערך הבקרה הוא מערך מרכזי בחיל-האוויר, הן בפעילות המבצעית והן באימונים שתופסים נתח גדול מהפעילות היומיומית של החיל", מעידה רס"ן נ', ראש מדור אימוני בקרה בלהק-אוויר. "בניית אימון הינה תהליך מורכב מכיוון שקיים מתח בין האימון של כלל חיל-האוויר, לבין אימון הפרט של המבצע, ושל בקר הטיסה. תפקידנו הוא לייצר תמהיל נכון לאימונים בהם מערך הבקרה הינו המתאמן הראשי ולמקסם כל אימון וסדנה בה משתתף מערך הבקרה בכדי לייצר אימון איכותי לכלל המשתתפים. מעבר לכך, בכלל האימונים המורכבים חשיבותו של הבקר עולה מכיוון שהוא חלק בלתי נפרד מהמשימה המאפשר לתרגל דילמות מבצעיות שנפגוש בפעילות מבצעית".

התמונה הרחבה
כאמור, היתרון היחסי של מערך הבקרה על שאר המערכים בחיל הוא היכולת של אנשיו לנהל ולסנכרן את המרחב האווירי בזירה המבצעית המשתנה. הבקרים ביב"אות יודעים להתמודד עם אירועים בלתי צפויים שקורים בזירה ולדווח לשולטים ב"בור" (מוצב השליטה של חיל-האוויר) על אירועים חריגים הדורשים מציאת פתרונות בזמן אמת למבצעים באוויר.


תמונת ארכיון

את הסיטואציות הללו, מסבירה רס"ן נ', מנסים לייצר באופן סימולטיבי ואווירי במסגרת אימוני המערך השונים. "האימון האיכותי ביותר שניתן לייצר במערך הבקרה הוא אימון מערכתי בו כל היחידות המבצעיות של חיל-האוויר לוקחות חלק, בין אם מדובר בתרגיל חיילי, תרגיל הדגל השנתי של חיל-האוויר, ובין אם מדובר בסדנאות טיסה שמשלבות מספר פלטפורמות. היתרון היחסי שלנו מצוי בראיית התמונה הרחבה תוך ניהול וסנכרון המרחב האווירי בין כלל המשתתפים בזירה מאוימת ומשתנה, ובניהול, סנכרון והתאמת מערכות נשק אל מול איומים שונים. לכן האימונים המערכתיים מצוינים עבורנו", מסבירה רס"ן נ'.

"האימון עולה שלב כשמעורב בו תא השליטה. בפעילות מבצעית ישנה תקשורת רציפה בין היב"א לתא השליטה במשימות השונות, כאשר תא השליטה מגדיר מדיניות שעל פיה הבקר והמבצעים פועלים", ממשיכה רס"ן נ'. "בנוסף, התקשורת משמשת להעברת מידע רלוונטי בין המבצעים באוויר למקבלי ההחלטות בתא ולהיפך - הכל בכדי לבצע את המשימה בהתאם למצב בשטח. ברוב האימונים המורכבים אנו מדמים פעילות של תא שליטה שמתקשר עם היב"א, ובכך אנו ממקסמים את איכות האימון ליב"א".


תמונת ארכיון

מעבר לסדנאות הטסות או התרגילים החיילים הגדולים, בהם האימון של מערך הבקרה הוא חלק בלתי נפרד מהאימון הטס, חלק גדול מהאימונים של מערך הבקרה ומערך הקרב נעשים במרכז לאימון משימתי (מלא"ם) שבטייסת 420 ("טייסת המאמנים"). המלא"ם הביא לחיל-האוויר אימון סימולטיבי מהדור החדש: במסגרת האימון במאמנים (סימולטורים) מקבל הבקר אימון בזירה מבצעית לחלוטין יחד עם איש צוות-האוויר. הוא יכול להתאמן לבדו או במבנה וניתן לדמות באופן זהה לחלוטין את המציאות, בין אם מדובר בפעילות בתוך גבולות ישראל ובין אם מחוצה לה. כשטייסת מסוימת מגיעה לשבוע אימונים במלא"ם, מגיע איתה גם צוות בקרה לכל מבנה המורכב מבקר טיסה ומש"קית בקרה אווירית מאחת מיחידות הבקרה. כשם שהאימון האיכותי משפר את הצוותים הטסים, הוא משפר גם את צוותי הבקרה.


תמונת ארכיון

"מתארי הטיסה במלא"ם הינם מתארי קצה, גם בעבור הצוותים הטסים וגם בעבור הבקרים, והאימון מורכב ומאתגר לכל הצוות המתאמן", מעידה רס"ן נ'. "האינטראקציה ושיתוף הפעולה בין הבקרים לטייסים באימון לא קורה בכל יום: המפגש, התדריך המשותף, ביצוע המשימה המורכבת יחד והתחקור לאחר סיומה מולידים תובנות רבות בקרב שני הצדדים המתאמנים אשר יפגשו על קשר הרדיו שוב בפעילות מבצעית כזו או אחרת המדומה במאמן. זה מאפשר למשתתפים לבצע הפרייה הדדית ובעיקר להבין מהו היתרון היחסי של איש צוות-האוויר ושל צוות הבקרה. במתארי קצה כמו שמבוצעים במלא״ם רואים בצורה מובהקת שמשימה יכולה לקום וליפול על התנהלות הבקר".

כוחו של אימון
לפני כחצי שנה הובילה לראשונה היב"א הדרומית את סדנת הדגל להגנת שמי המדינה בחיל-האוויר. בשונה מכלל הסדנאות עד אז, אותן הובילו אחת הטייסות או מחלקת האימונים של החיל, מדובר היה בסדנה שנוהלה כולה על-ידי אנשי יחידת הבקרה בשיתוף של הטייסת האדומה.

"אם הפעילות היומיומית בטייסות מורכבת ברובה מאימונים, אז היב"א ברוב שעות היממה עוסקת בפעילות מבצעית. מערך הבקרה מבין כי אחד האתגרים שיש לתרגל לקראת הלחימה הבאה הוא ביצוע משימות הגנה והתקפה בזירה אחודה ורוויית פלטפורמות", מעידה רס"ן נ'. "המורכבות בזירה המבצעית נובעת מכך שהיא אינה סטרילית. מגוון פלטפורמות שונות ששוהות בגבהים שונים ופועלות במשימות שונות בעלות חשיבות שונה יחד עם האיומים הקרקעיים והאוויריים שיש בזירה, יוצרים תמונה עמוסה ומורכבת בזמן אמת. את חוסר הסטריליות והשילוב ההדוק בין הגנה להתקפה נראה ביתר שאת במערכה הבאה".


תמונת ארכיון

"באימונים שמובילות הטייסות מתאמנים המשתתפים על מתארי טיסה ספציפיים, אולם באימון שיחידת הבקרה הדרומית והטייסת האדומה, טייסת 115 ("הדרקון המעופף"), הובילו ייצרנו תרחיש של הגנת שמיים ותקיפה בזירה רוויה", מציינת רס"ן נ'. "בזירה שכזו מטוס יכול לטוס למשימת תקיפה ובדרך להיות מופנה למשימת הגנה. יישמנו רעיונות שעלו מהשטח והתמודדנו עם מגוון אתגרים מבצעיים שנפגוש בזירה המבצעית".

"תפקיד האימונים הוא להכין את חיל-האוויר למלחמה באמצעות תמהיל רחב של אימונים המשרתים את כשירות אנשינו בסדיר, בהצ"ח (הצבת חירום) ובמילואים. האימון מייצר הזדמנות לצוותים להיפגש עם שלל סיטואציות ולהתמודד עם תרחישים בלתי מתוכננים הדורשים קבלת החלטות מהירה ואף פתיחות מחשבתית", מסכמת רס"ן נ'. "הזירה משתנה בקצב מסחרר וישנן המון הפתעות. מהבקרים נדרשת מקצוענות, חדות, גמישות, זמינות, קבלת החלטות מהירה והיכרות עם האיומים בזירה, עם המשימות באוויר ועם מערכות הנשק".