בטאון חיל האוויר

ביטאון
גיליון 212 08/09/13
לגיליון זה מצורפים לוח שנה ומדבקות לבית הספר

עסקי אוויר | תא"ל חגי טופולנסקי, ראש מטה חיל־האוויר:

"חוזק לא מודדים רק בהיקף הסד"כ אלא באיכותו ועוצמתו"

מזרח־תיכון לא שקט מבחוץ, קיצוץ תקציבי חסר תקדים מבית ואחריות רחבה יותר על חיל־האוויר. ראש מטה חיל־האוויר, תא"ל חגי טופולנסקי, מספר בראיון מיוחד על היערכות החיל לעימות הבא ועל הקיצוץ ההכרחי. למרות הכל הוא אומר: חיל־האוויר חזק וימשיך להתחזק גם בשנים הבאות. ראיון אופטימי

רס"ן יעל בר

חוסר יציבות במזרח־התיכון, סוריה ולבנון מצפון, מצרים מדרום. איך נערכים לתרחישים בממלכת אי־הוודאות ובעיקר אל מול קיצוץ תקציבי וסגירת מסגרות?
"חיל־האוויר ערוך לעימות במתאר מלחמה מלא וכולל. איננו יכולים להרשות לעצמנו להפסיד ולו פעם אחת. יחד עם זאת, אנחנו מעריכים כי בשנים הקרובות ירד הסיכוי לעימות הדורש סד"כ מלא של חיל־האוויר. לא שהוא לא קיים, הוא ירד ולכן המהלכים שאנחנו מבצעים כעת אינם נטולי סיכונים אך מחושבים מאוד.
סגירת מסגרות הוא לא דבר שתכננו לעשות עכשיו, תכננו לעשותו בעתיד. ללא ספק זהו מהלך שמשפיע על היכולת הכוללת של חיל־האוויר. אחת ונדרשנו להקדימו, אנחנו מתבססים על מהלכים עתידיים כלומר צמצמנו ואיחדנו טייסות שיש להן תחליף בעתיד. טייסות ההדרכה יקבלו מענה עם הגעת ה"לביא" ומטוס הקרב העתידי, ה"אדיר", ישפר את המענה המבצעי ויהווה קפיצת מדרגה.
יחד עם זה חיל־האוויר חזק וממשיך להתחזק משנה לשנה. חוזק לא מודדים רק בהיקף הסד"כ אלא באיכותו ועוצמתו. אם תשאלי אותי: האם חיל־האוויר של שנת 2014 חזק מזה של השנים האחרונות? התשובה היא: כן. משמעותית וגם בשנים הבאות".

ומה עם הקפי כח האדם?
"בהקפי כח האדם אנחנו יורדים יחד עם כל זרועות צה"ל. צה"ל עלה בעשור הקודם באלפי אנשים ולכן צה"ל מצא עצמו גדול מאוד. חיל־האוויר גדל גם, אמנם פחות מצה"ל, אבל גם הוא נדרש להצטמצם. ללא ספק, הטיפול באנשים יהיה תחום העיסוק המרכזי שלנו ונצטרך להיפרד מאנשים טובים ברגישות המתאימה".

האם שיתוף הפעולה עם זרועות צה"ל ועם חילות־אוויר זרים יפגעו מתהליך הקיצוץ?
"שיתוף הפעולה עם צה"ל חשוב לנו מאוד והכשירות המשותפת תלויה באימונים. אנחנו נשתדל לשמר את האימון המשותף ויתכן והוא יפחת במעט ובטוח לא יתרחב, אך נשתדל להעלות את הכשירות עם פחות משאבים. נשקיע בהיכרות עם היכולות המשותפות, בהיכרות עם האנשים, בפיתוח תורות לחימה חדשות ובמיצוי מערך הקרב וכלי־הטיס הבלתי מאויישים.
התחום הבינלאומי צפוי להתמקד בשנים הקרובות בצרכים המבצעיים. כשאתה במצב של התכנסות אתה מתמקד בליבה והליבה היא האימונים בארץ ועם צה"ל".

לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ כאן!

אם לא היה נגזר עלינו הקיצוץ, היינו מקצצים בכל זאת?
"צריך להבדיל בין קיצוץ להתייעלות. את הקיצוץ לא היינו עושים. לא היינו פוגעים ביכולת המבצעית, גם לא באופן זמני. חיל־האוויר מבין ויודע לאורך כל השנים שכדי להשאר ארגון מצליח, אפקטיבי ורלוונטי, הוא צריך להתייעל ולפעול בצורה ראויה גם ציבורית ולא צריך לחכות שיגידו לו, לכן אין שנה שלא עושים בחיל מהלכי התייעלות.
כיוון שזו הסיטואציה שנוצרה, בנינו בחיל תוכנית שנקראת 'פנים לעתיד'. ההגיון שבה אומר כי ההווה יהיה קשה יותר כדי שהעתיד יהיה טוב יותר. העקרונות שמלווים אותנו: קודם כל שימור ושיפור היכולות המבצעיות, העדפת איכות על כמות, מיצוי הזדמנויות ושימור סטנדרט גבוה של החיל וכמובן שימור איכות האנשים".

זה רק נדמה שחיל־האוויר ספג את הקיצוץ הכי גדול?
"כן, זה רק נדמה. בחיל־האוויר הקיצוץ קטן באופן יחסי מאחרים מתוך שתי הבנות: הראשונה, חיל־האוויר גדל פחות ממקומות אחרים בצה"ל לאורך השנים והדבר השני היא החשיבות והאחריות שיש לחיל־האוויר".

חיל־האוויר מצליח גם לייצר הכנסות?
"אנחנו עושים מאמץ בייצור הכנסות במגוון תחומים, החל ממכירת קורסים והדרכה, מכירת חלקי חילוף, הטסות ועד כדי מכירת מטוסים. חיל־האוויר מייצר הכנסות של מאות מליוני שקלים בשנה".

מה הדברים העיקריים בהם אתה עוסק בעת הזאת?
"הדבר הראשון בראש סדר העדיפויות הינו שימור הכשירות המבצעית של חיל־האוויר באופן קבוע ובכלל זה היקף האימון והכשרות כח האדם. לדאוג למוכנות ולשמר אותה, כולל זמינות הסד"כ, כשירותו, זמינות חלפים, היקף חימוש מספיק לימי הלחימה - כל אלה ואחרים מרכיבים את הכשירות.
הדבר השני שנדרש הוא שחיל־האוויר ישאר רלוונטי לשדה הקרב בעתיד וכדי לדאוג לכך צריך לצפות את פני העתיד ולפתח יכולות מוקדם. הרמ"ט צריך להסתכל שנים קדימה ולראות איך חיל־האוויר ישאר רלוונטי והדבר השלישי הוא היתרון היחסי ועליונות בכל שדה קרב ובכל משימה שהחיל יצטרך לבצע. לא רק רלוונטי אלא גם הכי טוב. צריך לזהות את מרכיבי היתרון היחסי ולכוון לשם.
השינויים במזרח־התיכון דורשים, ללא ספק, גמישות ויכולת לשנות תוכניות בקבועי זמן קצרים, דבר שיש לו מחיר. על חיל־האוויר של היום מוטלת אחריות גדולה מבעבר לאור מרכזיותו כמרכיב ההרתעה, ההכרעה וההגנה וכזה האחראי על קיצור משך המלחמה על־ידי שיפור יכולות, ייצור מטרות והגדלת הספקי התקיפה. לכל הנושאים הללו אנו נערכים".
עניין נוסף שמעסיק את הרמ"ט הוא הסטנדרט. אחת העוצמות של החיל הוא הסטנדרט הגבוה וכשיש אילוצים ומשאבים מצומצמים, קיים סיכון שהסטנדרט ירד.
"כל עוד זה תלוי בי נעשה כל מאמץ לשמר את הסטנדרט. עדיף לעשות פחות או עם פחות אבל לעשות טוב". הוא אומר.

מה אתה מצפה מאנשי חיל־האוויר?
"אני מצפה מאנשינו שיהיו שותפים למשימה ויכירו את התמונה המלאה. שישמרו על הכשירות והמקצועיות שלהם, על כל אחד יהיה עומס גדול יותר ואחריות כבדה יותר. אני מצפה שהם יעשו למען הארגון, למען המשימה שיראו בשרות שליחות ואכן, מרכיב העוצמה הראשון הוא האנשים. בהתאם נצטרך לטפח ולשים אותם במרכז כדי שהמשימות החשובות שלנו יתבצעו בצורה הטובה ביותר".

עוד באותו מדור

בדרך ל"שמשון"

עכשיו זה רשמי: מטוס "שמשון" (הרקולס־J) ראשון יצטרף לחיל־האוויר רק בשנת 2014, אבל החיל כבר קיבל לידיו את המטוס הראשון בטקס רשמי שנערך במפעלי “לוקהיד מרטין" בארצות הברית.

תשודרג טכנולוגיית טילי "אנקור"

באמצעות טילי ה"אנקור" ממשיכים בחיל־האוויר, משרד הבטחון והתעשיות הבטחוניות לפתח את מערכות ההגנה האווירית המגינות מפני התקפת טילים בליסטיים על ישראל