בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 215 27/02/14

עסקי אוויר

התרסקות ראשונה בא"י

ב־27 בפברואר 1914 התרסק מטוס "בלריו" שהטיסו סרן פתחי ביי וסג"ם צאדק ביי, טייסי חיל־האוויר העות'מאני שנהרגו בתאונה. המטוס נפל ליד חופי הכנרת בסמוך לכפר א־סמרה (כיום קיבוץ האון).

נדב ברגר

השניים היו בדרכם מדמשק לירושלים במסגרת האירועים לציון שנה להקמת חיל־האוויר העות'מאני. הם התכוונו להגיע עד אלכסנדריה שבמצרים במטרה להפיח גאווה לאומית באימפריה העות'מאנית השוקעת ולגייס כספי תרומות לרכישת מטוסים נוספים. על פי ממצאי החקירה, ההתרסקות ארעה ככל הנראה עקב הרוחות העזות המנשבות באזור רמת הגולן.
מטוסם של הטייסים הטורקים אמור היה להיות מהראשונים אשר ינחתו בארץ ישראל לאחר שקודם לכן כבר עשו זאת מספר מטוסים צרפתיים.
בירושלים וסביבתה ציפו בכליון עיניים לפלא המעופף כך שבמשך כשבוע ובעקבות חוסר במידע מדויק, פקדו תושבי האזור מדי יום את מקום הנחיתה הצפוי.
כשהגיעה הידיעה בדבר ההתרסקות הפך המקרה לאסון משותף לאימפריה העות'מאנית ולישוב היהודי. גופותיהם של השניים הובאו ברכבת מיוחדת ליפו, שם נערכה להם הלוויה ממלכתית לפני שנקברו בדמשק.
נכבדי היישוב היהודי תרמו מכספם ורכשו מטוס אשר כונה "ישראל" והוענק לשלטונות העות'מאנים כמחווה. כמו כן, הוקמה לזכר הטייסים אנדרטה במקום נפילתם.
על אף האסון נמשכו הטיסות וכשבועיים לאחר התאונה, ב־9 במרץ 1914, נחתו בשלום עוסמאן נורי ביי ואיסמעיל חאכים ביי שהתקבלו ביפו על ידי כ־20,000 איש.

עוד באותו מדור

"העליונות האווירית חשובה לנו מאוד"

שנת 2014 טומנת בחובה אתגרים רבים לחיל־האוויר: זירות משתנות, ארגוני טרור מצטיידים ומשאבים מוגבלים אבל לתא"ל עמיקם נורקין, ראש להק אוויר, האחריות ברורה: האזרחים שקמים בבוקר בישראל צריכים להרגיש בטוחים במדינתם

ביקור מפקד חיל־האוויר הקנדי

בחודש דצמבר נחת בישראל לוטננט־גנרל איוון בלונדין, מפקד חיל־האוויר המלכותי הקנדי. הוא סייר בבסיסי החיל ואף הצהיר כי חיל־האוויר הקנדי ייקח חלק בתרגיל 
"Blue Flag" בשנת 2015