בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 237 31/10/17
תרגיל גיס
כטב"ם "כוכב"
גפי תחזוקה בנבטים

לגליון זה מצורף לוח שנה

כתבות

מכל מלמדיי

הם מלווים את חניכי קורס–הטיס מיום כניסתם לבית–הספר לטיסה ועד היום בו יסיימו את קורס–הטיס, תוך שהם מהווים דוגמה מצד אחד וחברים מצד שני. מדריכי הטיסה בביס"ט עובדים ימים כלילות על–מנת להכשיר את דור העתיד של טייסי החיל, אבל עוד לפני כן הם צריכים לעבוד קשה ולעבור תהליך הכשרה מפרך בסופו יוכשרו כמדריכים. קבלו הצצה לקורס מדריכי טיסה

אילי פארי | צילום: עדי עבו

"היום אני מדריך בביס"ט (בית–הספר לטיסה) אבל לפני ארבע שנים הייתי חניך והחוויות טריות", נזכר סרן נדב, משתתף בקורס מדריכי טיסה. "אני זוכר כמה קשה לטוס אחרי שחבר מודח מהקורס או אחרי שלא ראית את המשפחה והחברים שבועות על גבי שבועות. אני זוכר את המורכבות, הלחץ התמידי והרצון שלך להצליח במשימה לא פשוטה. החניכים עומדים באתגר משמעותי ולפעמים התפקיד שלנו כמדריכים זה פשוט להרגיע משום שהדרכה מבוססת על היכרות אינטימית עם אנשים".

לעיתים קשה להבחין בין המדריכים לחניכים בבית–הספר לטיסה. הם הולכים בטבעיות אלו לצד אלו בסיום הגיחה ומשוחחים על שעות השינה, החברה בבית והתחביבים המשותפים. יש להם מהמשותף אבל רק אחד מהם כבר עמד על רחבת המסדרים בחצרים בסיום קורס–הטיס, היה איש צוות–אוויר סדיר בטייסת מבצעית וחזר לביס"ט, הפעם כמשתתף בקורס מדר"ט (מדריכי טיסה).

"טייסת מדר"ט היא שער הכניסה לבית–הספר לטיסה ובה עובר כל מדריך, סדיר או מילואימניק ולומד בה את עולמות ההדרכה", מציג רס"ן אילון, מפקד טייסת מדר"ט בביס"ט. "אנחנו מלמדים במדר"ט את ההדרכה כמקצוע ומעצבים את דמות המדריך. האתגר העיקרי הוא שינוי נקודת המבט של המדריכים החדשים: מטייסים צעירים שעד שלב זה התעסקו בעיקר בעצמם, הם לומדים תוך כדי הקורס לשים את החניך במרכז העיסוק, הוא המטרה עכשיו וזה השינוי בנקודת המבט".

איך נולד מדריך?
במהלך 14 שבועות רצופים של קורס מדריכי הטיסה, מתמקצעים המשתתפים בהטסת הפלטפורמות שמפעיל הביס"ט, רוכשים כלים הדרכתיים קרקעיים ואוויריים ומעל הכל, מתנסים לראשונה בנטילת אחריות מלאה על חניך וחווים לראשונה סמכות פיקודית רב–גונית. "המטרה המרכזית של קורס מדר"ט היא שינוי נקודת המבט של המשתתפים. אם עד היום הם התעסקו ביכולותיהם ובביצוע המשימות שהוטלו עליהם, עכשיו זה כבר לא רלבנטי. יש להם משימה אחת והיא קידום החניך. זה כל מה שחשוב", מציג סרן רועי, מפקד קורס מדר"ט. "מעבר לזה, הם חווים שינוי תפיסתי הנוגע לשינוי הפוזיציה שלהם: עד היום הם היו חניכים בקורס–טיס תחת מדריכים ומפקדים או סדירים בטייסות תחת מפקד הטייסת והסגנים שלו, אבל עם החזרה לביס"ט הם מצטרפים לשדרת ההנהלה והפיקוד ומהווים דמות פיקודית עבור החניכים למרות שאינם המפקדים הישירים שלהם. הם מהווים דוגמה של ממש. כל מילה שלהם יכולה להשפיע וכל התנהגות יכולה לעצב".

המשתתפים מגיעים לאחר שרכשו נסיון על מגוון כלי–טיס, כולל "סנונית" ו"עפרוני" בהם טסים חניכי הקורס כיום בשלב המכין והראשוני. למרות זאת ועל–מנת להתרענן בשינויים הטכנולוגיים, נפתח השבוע הראשון של קורס מדר"ט בהיכרות מחודשת עם כלי–הטיס שמפעיל בית–הספר. "אנו חושפים את המשתתפים לתכני ההדרכה האוויריים בהדרגה: ראשית אנו מסבים אותם בצורה בסיסית על המטוס, לאחר מכן אנחנו מכניסים ‘חלונות הדרכה’ במהלך הגיחות, בהם מתאמנים המשתתפים על הדגמה לחניך או על התערבות במהלך הטיסה ולאחר מכן משוחחים על הדרכים הנכונות ביותר ללימוד אווירי", מרחיב רס"ן אילון.

"עם התקדמות המשתתפים בסילבוס, הם מתחילים לטוס גיחות הדרכה שלמות בהן מדריכי טייסת מדר"ט עם כותפות של השלב הראשוני מדמים חניך מתדריך עד תחקיר. לכל גיחה מטרה שונה והפן ההדרכתי בהן אינטנסיבי מאוד. יש גיחות בהן אנחנו מדמים חניכים מתקשים או חסרי בטחון ואחרי התדריך, הגיחה והתחקיר אנחנו מנתחים אם המשתתפים הצליחו לאבחן את הבעיה של החניך, להציע פתרון לחולשה שלו ולדבר איתו בהתאם. פחות משנה לנו אם החניכים הצליחו לבצע את התרגיל האווירובטי. משנה לנו אם הם הצליחו לקדם את החניך".

הצעת פתרונות, תקשורת ושיח נכון הם אכן חלק בלתי נפרד מהדרכה משמעותית, אבל אינם נרכשים מיידית. "המשתתפים בקורס עוברים מספר סדנאות עם פסיכולוג בית–הספר לטיסה, שכולן עוסקות בנושאים הרכים בהדרכה כגון תקשורת בינאישית, העברת מסרים ולימוד", מתאר רס"ן אילון. "הסדנה הראשונה מתמקדת בהדרכה ובה עוסקים בשאילת שאלות, הצבת רף ושפת גוף. לאחר מכן עוסקים בתקשורת בינאישית והעברת מסרים אפקטיבית ואז נכנסים לסדנה העוסקת במיון בה נחשפים המשתתפים לראשונה לפרמטרים למיון. אנו מלמדים את המשתתפים מה הוא אופי, מה היא מוטיבציה, מפרקים אותם לגורמים ומעבירים להם כלים למיון והערכה כחלק מתפקיד המדריך בביס"ט. לסיום, כסדנה רוחבית, עוסקים המשתתפים בחברה הישראלית כחלק מהתפיסה שהמדריך צריך להוות מוקד ידע מעמיק ודעתן".

חניך זה חניך
אחרי שהשלימו את הקורס בטייסת מדר"ט מתפצלים המדריכים הצעירים לטייסות הביס"ט, החל מהטייסות בשלבי המכין והבסיסי ועד לטייסות השלב המתקדם, אולם האתגרים עדיין קיימים ובראשם המעבר לטייסת מתקדם קרב, בה מטיסים החניכים את מטוס ההדרכה "לביא" (M–346) שנחת בחצרים בקיץ 2014 ועם הגעתו השתנתה לחלוטין כל שיטת ההדרכה בבית–הספר. "הביס"ט עבר שינוי שנוגע לתפיסות ההדרכה בכלי–הטיס שנקלטו, אותם לא הטיסו המדריכים הסדירים או המילואימניקים בקורס–הטיס שהם עברו", מסביר רס"ן אילון. "האתגר הוא בעיקר אתגר מקצועי הנוגע למדריכי הטיסה במילואים, בעלי סדירות טיסה נמוכה והיכרות טכנולוגית מעטה עם הפלטפורמה. לכן, לא כל אחד יכול להדריך על 'לביא', אף על פי שהכלים ההדרכתיים זהים".

האם גם פרחי הטיס הם אותם פרחי הטיס? "צורת ההטסה של החניכים והטעויות האופייניות לא השתנו. הם יודעים יותר, מאפשרים התקדמות בקצב גבוה יותר ולימוד יעיל יותר אבל זה לא משנה את העובדה שלוקח זמן להיות טייס", קובע רס"ן אילון. "המדריכים כיום מתמודדים עם מציאות שהיא גם הזדמנות וגם סיכון: מצד אחד יש לחניכים ידע רב, החומר מונגש בכף ידם והם נחשפים לאמצעי הדרכה טכנולוגיים מורכבים. מצד שני הם מוצפים בכמויות מידע ולעיתים מתקשים להפריד בין עיקר לתפל ופה נכנסים המדריכים".

אחרי שיתמקמו המדריכים בטייסות החדשות, יכירו את החניכים ויתחילו להעביר חומר, הם כבר לא ילמדו מדריכים מחופשים לחניכים ולא יזכו לפידבק ממפקד הקורס. הם ינהלו מערכת ביקורת עצמית וישמרו על קשר ישיר עם הדרג הפיקודי בטייסות בנוסף לביקורות שעורך המרכז לכשירות המדריך. "במרכז יש שני מדריכים מקצועיים, אחד ממגמת קרב ואחד ממגמת מסוקים, העוסקים בכשירותם של מדריכי הביס"ט: הם הולכים לטייסות ומתצפתים את כלל מדריכי בית–הספר, מילואים וסדירים כאחד, מצלמים את התדריכים והתחקירים, מצטרפים לגיחות ומעניקים למדריך משוב לשיקוף איכות ההדרכה", מסביר רס"ן אילון.

להיות הורה
אין ספק כי קורס מדר"ט הוא מן הקורסים האיכותיים בחיל–האוויר, אבל יש לזכור כי כל קורס, איכותי ככל שיהיה, לא יקנה לאדם את תכונות האופי הדרושות להצלחה בעולמות החינוך וההדרכה ולכן נבחרים המדריכים בקפידה. "זה מקום שנותן לטייסים צעירים להתבטא והמדריכים נהנים מאוד לתת מעצמם כדמות סמכותית ומקצועית. כמדריך אני יכול להעיד שבשבע השנים עד הכניסה לעולמות ההדרכה חושבים המון על 'מה אעשה כשאהיה מדריך'", מגלה סרן רועי וסרן נדב מוסיף: "חיכיתי הרבה זמן לחזור לביס"ט כמדריך וזו ללא ספק חוויה מיוחדת במינה, אבל עכשיו אני מבין את גודל האחריות. אני מקבל תחת חסותי מטוס וחניך המחייבים אותי לדעת בדיוק לפני הטיסה איך להתחבר לחניך ולסגנונו כדי שיצליח בגיחה. החניכים נראים כמו טייסים, מדברים כמו טייסים ומתנהלים כמו טייסים אבל צריך לזכור שהם רק סיימו את בית–הספר התיכון ועולם הטיסה חדש להם".

וכגודל המשימה – גודל האחריות. "המטרה הכי עמוקה ומורכבת שלנו בקורס היא להפוך את אנשי צוות האוויר למדריכים. הם יכולים ללמוד לטוס באיקס גיחות אבל השינוי של נקודות המבט וקבלת האחריות לוקח זמן ובו אנחנו עוסקים הכי הרבה. המדריך צריך להשקיע בחניך ואנחנו ממשילים את ההדרכה להורות: המדריך אחראי באופן מלא על החניך וצריך לתת לו בדיוק את מה שהוא זקוק לו. עליהם לפתח את הרגישות כדי להבין מתי צריך להיות רכים ומתי להיות גם נוקשים", מסכם רס"ן אילון.

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

מתחזקים שיתוף פעולה

במסגרת שיתוף פעולה שאין דומה לו בחיל-האוויר, עובדים אנשי התעשייה האווירית עם אנשי הגפים הטכניים של טייסות התובלה הכבדה בבסיס נבטים. יחד הם מזהים תקלות, פותרים אותן ואחראים לתחזוקה השוטפת של הטייסות, בשגרה ובחירום. כך מצליחים בני 60 ובני 19 לשלב כוחות ולתחזק את המטוסים המבצעיים הוותיקים ביותר של חיל-האוויר

שוברים שגרה

נציגים מגפי ההגנה הקרקעית של חיל-האוויר התכנסו לתחרות בת יומיים אשר בחנה את יכולותיהם במשימות השוטפות. סימולאטור מיוחד, מטווח חדיש וחדירת חוליות מחבלים לבסיסי החיל היו רק חלק מאותן משימות מאתגרות הדורשות עירנות בכל רגע במשך היממה