בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 237 31/10/17
תרגיל גיס
כטב"ם "כוכב"
גפי תחזוקה בנבטים

לגליון זה מצורף לוח שנה

כתבות

לא מנסים בבית

מזה שנים שולחת טייסת מרכז ניסויי הטיסה את אנשיה לקורסים המובילים בעולם בתחום ניסויי הטיסה. שמענו מטייס ומהנדס ניסוי בטייסת על הקורסים בארה"ב, במהלכם טסו על עשרות כלי–טיס, צברו שעות טיסה רבות וחוויות רבות עוד יותר, הכירו טייסים אחרים מרחבי העולם וחזרו מצוידים בידע רב, חברים חדשים ויכולות מגוונות שיסייעו לחיל–האוויר בהווה ובעתיד

איתם אלמדון | צילום: מרואיינים

אנשי צוות-אוויר רבים עוברים שירות ארוך בסדיר ומילואים, מבלי לקבל את ההזדמנות אותה קיבלו רס"ן איתמר, טייס ניסוי וסרן איליה, מהנדס ניסוי מטייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה). השניים נשלחו להשתתף בקורס ניסויי טיסה בארה"ב בשניים מהמוסדות המובילים בעולם בתחום זה. סרן איליה נשלח אל USNTPS בבסיס הצי פאקס ריבר במרילנד ורס"ן איתמר נשלח לבית-הספר NTPS בקליפורניה, המוסד האזרחי היחיד מבין שבעה בתי-הספר לניסויי טיסה המדורגים כמובילים בתחומם והיה לטייס הקרב הראשון בחיל-האוויר שעבר את הקורס האזרחי. מדובר בשניים מהקורסים היוקרתיים ביותר בתחום ניסויי טיסה ועלות כל אחד מהם היא כמיליון דולר.

רילוקיישן במדים
סרן איליה הגיע לטייסת מנ"ט בשנת 2008, לאחר שסיים לימודי תואר ראשון בהנדסת אווירונאוטיקה. בתחילה שירת בגף אווירומכניקה בטייסת (כיום גף כלי-טיס) וב-2012 עבר לגף נש"ם (נשק מונחה). "התלהבתי כשהוצע לי לשרת כמהנדס ניסוי במנ"ט", הוא אומר. "זה נשמע לי מעניין כי לא רציתי לשבת כל היום במשרד ועולם הטיסה קרץ לי. היופי במנ"ט זה המגוון הרחב כל כך של תחומים".

המשך יצא ללימודי תואר שני וב-2016 יצא לקורס ניסויי טיסה של שנה בארה"ב. "שמחתי מאוד כי זו הזדמנות נדירה. המעבר לחו"ל עם אשתי היה מעט מרתיע בהתחלה אבל זו הזדמנות ללמוד על השקפות ותפיסות שונות בעולם הטיסה. משרד הבטחון וחיל-האוויר נתנו לנו מעטפת וטיפול מסור מקצה לקצה ומהר מאוד אתה מתאים את עצמך לסיטואציה ונכנס לשגרת הקורס".

רס"ן איתמר הגיע לטייסת מנ"ט ב-2015 וכעבור כחצי שנה יצא לקורס לו קדמה סדנת הכנה של חודש וחצי. הוא נסע יחד עם אשתו ושני ילדיו ובמשך 15 חודשים הם התגוררו בעיר פלמדייל הסמוכה ללוס אנג'לס. "כשהגענו היו לנו שבועיים של התאקלמות שכללו מציאת דירה, קניית רכב, מציאת מסגרות חינוכיות לילדים, פתיחת חשבון בנק ועוד מנהלות רבות. זה היה מעבר חד וקיבלנו שוק. הילדים לא ידעו מילה באנגלית ולא היה מי שידבר איתם עברית. כשהמצב התחיל להתייצב והילדים בכו קצת פחות, התחלתי את לימודיי בקורס. חוץ מזה שכיף לגור בקליפורניה ולנסוע בחופשים להוואי ומקסיקו וקצת לטייל בארה"ב, זו חוויה שמעצימה מאוד את התא המשפחתי, מחברת ומלכדת אותו. זה היה כיף בלתי רגיל להיות רק אנחנו וזה נתן המון לילדים ברמת השפה, המטען האישי ויכולת ההסתגלות".

בחזרה לבית הספר
הקורסים של רס"ן איתמר וסרן איליה החלו בלימודי מתמטיקה, פיזיקה והנדסה בסיסיים ובהמשך פוצלו משתתפיהם למסלולים. כל קורס התחלק לשלושה מסלולים: כנף קבועה (מטוסים) כנף סובבת (מסוקים) ומערכות. "היינו 39 אנשים במחזור, כ-14 בערך בכל מסלול", מסביר סרן איליה. "אני עברתי קורס כנף קבועה שבמרכזו העיסוק בביצועים, יציבות וניהוג ואיכות הטסה של כלי טיס".

רס"ן איתמר מגדיר עצמו כבעל רקע של "כיתה טיפולית". הוא עבר את קורס-הטיס ללא תעודת בגרות, רחוק לגמרי מהעולם ההנדסי ויש לו תואר במשפטים. כשהגיע לקורס ושובץ במסלול כנף קבועה, הוא נתקל במקצועות ריאליים אותם לא למד מעולם. "אמנם לימודי המתמטיקה וההנדסה בקורס אינם בשמיים אבל זה לא היה לי פשוט. רוב המשתתפים בקורס היו מהנדסים בהכשרתם, כך ששלב הלימודים הריאליים היה קלי קלות עבורם ואני נאלצתי להתאמץ מאוד בסדנת ההכנה. אחד המדריכים העיוניים בבית-הספר היה ישראלי ששירת בעבר במנ"ט ועזר לי מאוד".

"הקורס הוא חוויה מקצועית שלא ניתן לחוות בשום מקום אחר. זה קורס ארוך ולפעמים אתה אומר לעצמך שזה עמוס וקשה מדי, אבל בכל יום שעובר אתה מבין איזו הזדמנות קיבלת. במהלך הקורס היו שבועות לחוצים בהם עבדתי עד הלילה, טסתי, הכנתי דו"חות, ניתחתי נתונים, תחקרתי את הטיסות של היום, תכננתי את הטיסות שלמחרת ובקושי ראיתי את המשפחה".

המוטיב הבולט ביותר בקורסים הוא המגוון העצום של כלי-הטיס עליהם טסים: מפציצים, מטוסי ביון, דאונים, מסוקים, מטוסי תדלוק ענקיים ומטוסי קרב ותיקים וחדישים. "הרעיון המרכזי הוא העשרת הנסיון הטיסתי על-ידי חשיפה לכמה שיותר פלטפורמות שונות", מסביר סרן איליה. "מטוסים שונים מאוד בתכונות הטיסה וההטסה שלהם, במשימותיהם וכנגזרת ביכולות ובמערכות. הטיסה על כלי-טיס רבים סיפקה לי כלים אותם אנצל בטיסות ניסוי בחיל-האוויר. הידע התיאורטי והמעשי הרב שנצבר במהלך הקורס יביא להצלחת ניסויים עתידיים".

להתאים מטוס למשימה
קורס כנף קבועה כלל שלושה נושאים עיקריים: ביצועים, תכונות טיסה ומערכות. "בכל בלוק אתה כותב תכנית ניסוי וטס בין שתיים לשש גיחות, שלאחריהן אתה מפענח את הנתונים וכותב דו"ח ניסוי. בית-הספר שם דגש רב על הכתיבה ויש פורמט מדויק איך דו"ח צריך להיראות. הרגשתי שאני לא מתעסק רק בתחום ניסויי הטיסה אלא ממש בעריכת דין כשלכל אות יש חשיבות מכרעת. בסיום טיסות הניסוי בכל בלוק, מתבצעת טיסת מבחן עם מדריך המוודא שביצעת את המשימה כנדרש. היינו צריכים לדעת להתאים את המטוס למשימה ספציפית תוך שימוש בכל שיטות הניסוי שלמדנו. לאחר מכן, היינו צריכים לתחקר תוך חצי שעה, להכין דו"ח מקוצר ולתחקר עם המדריך. הרעיון המרכזי הוא לתת למהנדסים לבצע יעפי ניסוי ולהתנסות בהטסת כלי-טיס בגיחות קלות. רצו לראות שאנחנו יודעים לנהל את הגיחה ולהגיב לבלתי-צפוי".

סרן איליה צבר חוויות רבות. "טסתי על מגוון רחב של מטוסים, ביניהם מטוס האימונים T-38 ‘טאלון', מטוס סילוני דו-מנועי על-קולי שנמצא בשימוש חיל-האוויר האמריקאי ונאס"א, מטוסי בוכנה עם כנף עילית, F-18 ‘סופר-הורנט' מטוס הקרב העיקרי של הצי האמריקאי וחיל הנחתים המוצב על נושאות המטוסים, T-6 ‘טקסאן' שנקרא אצלנו ‘עפרוני' ושימש אותנו לטיסות מבחן, ‘לירג'ט', מטוס עם תכונות טיסה משתנות המשמש כמעבדה אווירית, דאונים, T-33, מטוס הסילון הוותיק ומפציץ B-25 מתקופת מלחמת העולם השנייה שהוא בין הבודדים בעולם שעדיין טס. חודש לפני סיום הקורס, קיבלנו פרויקט גמר קבוצתי. לכל קבוצה נבחר מטוס מסוים למשימה מיוחדת שהגדיר בית-הספר כאשר רוב המטוסים נמצאים מחוץ לבסיס. הקבוצה שלנו טסה במיוחד לאנגליה כדי לטוס על המטוס Avro RJ100 וליישם את הטכניקות שלמדתי בקורס".

שומרי הסף
"כל פלטפורמה שטסנו בה תרגלה אותנו בביצוע ניסויים גם אם היא לא דומה לאלו שאנחנו מחזיקים במנ"ט", קובע סרן איליה. "בכל ניסוי אנחנו לומדים מערכת חדשה, בוחנים אותה וקובעים האם המטוס כשיר לביצוע המשימה. זה לא משנה שאין אותו בישראל כי בכל ניסוי אנחנו צריכים ללמוד מערכות חדשות, לגלות פערים ולהיות שומרי הסף של הטייסות המבצעיות. אם יש פער שלא גילית והמערכת נמסרה לטייסות, לא ביצעת את העבודה שלך".

רס"ן איתמר: "בבית-הספר לטיסה אתה אמנם מקבל בסיס על מושגים בסיסיים בעולם התעופה אבל רק ברמה הנדרשת. כאן, פתאום אתה מבין מה המטוס עובר בזמן שאתה נכנס אליו, מתחיל לרוץ על המסלול ומושך בסטיק. אתה לומד לנתח מה קורה בגיחה ואילו כוחות פועלים על המטוס. אלו דברים שכטייס סדיר מעולם לא עסקתי בהם. קיבלתי הזדמנות ללמוד איך הדבר הזה ממריא לשמיים, איך הוא מתמרן ולא מאבד שליטה, איך כותבים תכנית ניסוי, איך בוחנים מערכת, איך מתחקרים גיחה ואיך מביעים דעה כטייס ניסוי".

"גולת הכותרת של הקורס" הוא מגדיר את פרויקט הגמר שביצע על מיג-21. "זה מטוס אויב עם מורשת ומשמעות גדולה עבורנו כאחד המטוסים הבולטים מולם נלחמנו. זו הייתה חוויה נדירה ללמוד אותו, לכתוב תכנית ניסוי, לטוס עליו ולכתוב דו"ח מלא עליו בהיבטי מערכות, ביצועים ואווירודינמיקה".

דגל ישראל על הסרבל
מבין המדריכים, אחד הותיר רושם מיוחד על רס"ן איתמר. "לאורך כל הקורס ליווה אותי מדריך בגיל 60 שהיה במשך עשרות שנים טייס ניסוי בחמקנים F-22 ו-F-117 בחברות המובילות בעולם. הוא היה עבורי מנטור ומכל רגע איתו למדתי המון. בזמן טיסה וגם על הקרקע הוא נהג לשלוף תובנות מ-40 שנות נסיון כי לא הכל מלמדים בכיתה ויש הרבה לימוד בתנועה. כשהייתי ניגש לניסוי, רוצה לפתח את שיטת הניסוי או כשהיו לי בעיות בלתי-צפויות בניסוי או בהצגת הדברים בדו"ח הניסוי, הייתי מתייעץ איתו. נסעתי איתו ברחבי ארה"ב לכל מיני פרויקטים והוא תמיד נתן ערך מוסף".

בקורס השתתפו טייסי קרב, תובלה ומסוקים, נווטים ומהנדסי ניסוי, רובם מהצי האמריקאי וכן מאיטליה, ברזיל, קנדה, אוסטרליה וכמובן ישראל. "ההבדל המשמעותי הוא שרוב הזרים הגיעו לקורס ללא רקע מקדים בניסויי טיסה ונחשפו בו לראשונה לשיטות ולתיאוריה", מסביר סרן איליה. "הנסיון שלי היווה יתרון כי הכרתי את החומר, את תרבות התחקור וחשיבותה ויכולתי לעזור לאחרים".

סרן איליה נהנה גם מהשותפים לקורס. "כולם היו מאוד פרו-ישראליים, שואלים ומתעניינים במה שקורה בארץ. אנשים בבסיס התלהבו כשראו את דגל ישראל על הסרבל שלי כשחלקם כבר ביקרו בארץ וחלקם רוצים להגיע. פגשתי טייס איטלקי שהשתתף בעבר בתרגיל ‘בלו-פלאג' והתרשם מאוד משיתוף הפעולה בין המדינות, מרמת הטיסה, מהאנשים ומאופן ניהול התרגיל". 

רס"ן איתמר מסכים: "חוץ מאזרח אחד, כל משתתפי הקורס שלי היו אנשי צבא מרחבי העולם. חלק מהמשתתפים בקורס טסו בתרגילים משותפים עם חיל-האוויר הישראלי וגם אלה שלא, נתנו תחושה של כבוד. הרגשתי התעניינות רבה במדינת ישראל ויכולותיה. הם מכירים את התעשיות שלנו וכמעט כל אחד מהם סיפר לי על המערכות הישראליות המופעלות בחיל-האוויר בארצו. הם אמרו שלישראלים יש את המערכות הטובות בעולם ושהם עושים את העבודה הכי טובה. ההתייחסות הייתה שמדינת ישראל היא מותג נחשב בעולם התעופה".

משנה תפיסה
אז מה הם הביאו משם? הרבה. "הקורס שם אותך במקום שונה לגמרי מהיום שלפני", מסביר רס"ן איתמר. "זה משנה את השפה וההבנה ומעלה פלאים את הרמה המקצועית. זה מלמד איך לבצע ניסויי טיסה מקצה לקצה, משלבי התכנון דרך ההוצאה לפועל ועד התחקור. הקורס הביא להטמעה של דברים רבים בעולם הטיסה שרק שם הבנתי אותם לעומק. למדתי שצריך להיות זהיר מאוד וחשדן עם כל מה שממריא לאוויר ושבניסויי טיסה אין דבר כזה ‘לא נעים לי'. כשאתה חושב שצריך להגיד משהו, תגיד אותו. אם אתה מרגיש משהו לגבי התנהגות של מערכת או מטוס באוויר, אתה כנראה צודק".

סרן איליה מסכם: "הקורס משנה תפיסה ואני לוקח ממנו את החשיבות של הסתכלות מסביב וחשיבה מעמיקה. ברמה הבינאישית נוצר חיבור מעולה בין כל משתתפי הקורס, בעיקר בתוך המגמות עצמן ולמרות שבאנו מרקעים שונים, לא הרגשנו יוצאי-דופן כי עבדנו כקבוצה אחת. כל האנשים במגמה היו חברים שלי, ארגנו פעילויות גיבוש בזמן הפנוי והקשר מעולה. מאז סיום הקורס יצא לי לדבר עם כמה חברים שחלקם חיכו לסיום הקורס כדי להתחתן. קהילת ניסויי הטיסה מצומצמת כך שקיים סיכוי לא רע שניפגש מתישהו במסגרת כזו או אחרת".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

מכל מלמדיי

הם מלווים את חניכי קורס–הטיס מיום כניסתם לבית–הספר לטיסה ועד היום בו יסיימו את קורס–הטיס, תוך שהם מהווים דוגמה מצד אחד וחברים מצד שני. מדריכי הטיסה בביס"ט עובדים ימים כלילות על–מנת להכשיר את דור העתיד של טייסי החיל, אבל עוד לפני כן הם צריכים לעבוד קשה ולעבור תהליך הכשרה מפרך בסופו יוכשרו כמדריכים. קבלו הצצה לקורס מדריכי טיסה

מתחזקים שיתוף פעולה

במסגרת שיתוף פעולה שאין דומה לו בחיל-האוויר, עובדים אנשי התעשייה האווירית עם אנשי הגפים הטכניים של טייסות התובלה הכבדה בבסיס נבטים. יחד הם מזהים תקלות, פותרים אותן ואחראים לתחזוקה השוטפת של הטייסות, בשגרה ובחירום. כך מצליחים בני 60 ובני 19 לשלב כוחות ולתחזק את המטוסים המבצעיים הוותיקים ביותר של חיל-האוויר