בטאון חיל האוויר

ביטאון
גליון 237 31/10/17
תרגיל גיס
כטב"ם "כוכב"
גפי תחזוקה בנבטים

לגליון זה מצורף לוח שנה

כתבות

כבר רואים כוכבים

עם יכולת לשאת משקלים כבדים ולבצע בגיחה אחת משימות ממושכות בטווחים רחוקים, "כוכב" (הרמס 900) שהוכרז לאחרונה כמבצעי, הוא תוספת משמעותית ביותר למערך כלי–הטיס המאויישים מרחוק של חיל-האוויר. בכתבה שלפניכם תוכלו לקרוא על הקליטה, ניסויי הקבלה והמבצעיות הטרייה וגם על הלקחים מתרגיל הגיס האחרון בו השתתף "כוכב"

הדס לבב | צילום: סליה גריון וארכיון

אם הבטתם לאחרונה אל השמיים ייתכן וראיתם כוכבים שונים מאלו שאתם רואים בדרך כלל. בחודש אוגוסט הגיעו לסיומן סדרת בחינות כטמ"ם (כלי-טיס מאויש מרחוק) "כוכב" (הרמס 900) בסופן הוא הוכרז כמבצעי.

הביקורת התרכזה בתחומי ההפעלה והאחזקה של המטוס ובין היתר נבחנה יכולת גף הטיסה לקבל מתאר מהמטה, להוציא "כוכב" לגיחה מבצעית ולעמוד בדרישותיה. בנוסף, נבחנו תיקי הטיסה והאופן בו מכשירים מפעילי "כוכב" ושומרים על כשירותם. בתחום האחזקה נבחנה הכנת המטוסים לגיחה וקליטתם בנחיתה, תפעול תקלות, הוצאת טיסה בלחץ, פריסות למוצבים משניים והיכולת לרציפות תפקודית.

"הרגשנו מוכנים לקראת הביקורת", משתף רס"ן כ', מפקד גף מערכות בטייסת המפעילה בין היתר את הכטמ"ם שהיה ראש צוות קליטת "כוכב" בטייסת. "מאז שהכלי נקלט, כולנו עובדים עבור הרגע בו נתחיל לטוס בצורה מבצעית ובכך ניתן מענה טוב יותר למשימות חיל-האוויר והרגע הזה קרוב מאי פעם".

זכות הראשונים
ההכרזה על מבצעיות הגיעה בתום שנה של ניסויי קבלה שעבר "כוכב" בטייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) בבסיס תל-נוף והסתיימו בהצלחה לפני מספר חודשים כאשר מדובר בפעם הראשונה בה עוברת פלטפורמת כטמ"ם חדשה לחלוטין סדרת ניסויי קבלה מלאים במנ"ט, בטרם כניסתה לשימוש מבצעי בטייסת.

סדרת הניסויים המקיפה התבצעה מהטייסת המפעילה "כוכב" מבסיס פלמחים וכללה בחינה של כלל מערכות המטוס ויכולותיו. תכנית הניסוי בחנה את הכלי מכל ההיבטים החל מיכולות הטיסה הבסיסיות ביותר, עבור באיכויות ההטסה וניהוג קרקע וכלה בבחינת כלל המשימות שהמטוס מסוגל לבצע וחיבורן אחת עם השנייה ומול המערך הקרקעי.

"סיימנו את ניסויי הקבלה והמטוס כבר מוכרז כמבצעי, אך תהליכי הלמידה והפיתוח רחוקים מלהסתיים", מדגיש רס"ן ערן, מפעיל הניסוי מטייסת מנ"ט. "קליטת 'כוכב' הייתה מורכבת", מספר סא"ל דניאל, מפקד הטייסת. לפני כארבע שנים הוקמו צוותי קליטה לכטמ"ם "כוכב" בגף הטיסה ובגף הטכני של הטייסת. צוותי הקליטה עברו הסבה על הכלי בחברת "אלביט", המייצרת את הכלי. "תוך כדי עבודה, גיחות וממשק צמוד עם היצרנית למדנו את המערכת, קיבלנו נהלים חדשים, עדכנו ספרות ותרגלנו", אומר רס"ן כ'.

"'כוכב' הוא המטוס הכי מתקדם במערך הכטמ"ם אך עם זאת הוא מטוס חדש עם נסיון מועט", מפרט סא"ל דניאל. "תוך כדי תנועה אנחנו מגלים דברים חדשים על הפלטפורמה וצוברים ותק ונסיון. בצעידה בדרך לא סלולה יש מהמורות, לפעמים הדרך לא נעימה וקשה אך מצד שני יש חדווה שהיא זכות הראשונים בקליטת פלטפורמה ובפיתוחה".

יכולות של כוכב
למרות שהפך למבצעי באופן רשמי בחודש אוגוסט, הספיק "כוכב" לעבור טבילת אש מבצעית במבצע "צוק איתן" בשנת 2014. עם פתיחת המבצע נעשה בחיל-האוויר מאמץ להכניס ללחימה כמה שיותר יכולות חדשות ובראשן "כוכב". מערך הכטמ"ם טס במהלך המבצע ללא הפסקה וכל מטוס שהמריא היה משמעותי לעמידה ביעדים.

"במהלך 'צוק איתן' הייתה הבנה שקיים צורך מבצעי במטוס", נזכר סא"ל דניאל. "לקחנו את הכלי שהיה עדיין בטיסות של המפתחת ('אלביט') ובעזרת מאמץ ממוקד הבאנו אותו לביצוע משימות המבוצעות בידי פלטפורמות שקיימות בחיל כבר עשור. זה היה הרגע בו הבנתי את עוצמת השת"פ בתוך חיל-האוויר ומול התעשייה. התפקוד של הפלטפורמה במבצע נתן בטחון והראה לנו שאנחנו עומדים ברף הציפיות". בתום המבצע שב "כוכב" לתהליך קליטה מסודר בחיל-האוויר.

כמובן שפרטים רבים ומעניינים הנוגעים לכלי-הטיס שהפך למבצעי נותרים חסויים. כמו האח הקטן, הרמס 450, גם הוא מתוצרת חברת "אלביט מערכות" הישראלית והוא מביא עימו קפיצת מדרגה טכנולוגית המאפשרת לחיל-האוויר יכולות חדשות, זירות נוספות ואופקים רחוקים. השיפורים המשמעותיים הם כושר הנשיאה המוגדל וגופו המאסיבי המאפשרים למטוס לשאת מספר מערכות מבצעיות שונות בו זמנית. הכלי נבנה כך שיוכל לשאת מטען ייעודי במספר נקודות על כנפיו, עובדה המתלווה ליכולת לשאת סוגי מטע"דים שונים. סרן דין, קצין אחזקה "כוכב" בטייסת: "בעתיד ניתן יהיה לשנות למטוס את תצורת המערכות ובתוך חצי שעה לקבל מטוס חדש למשימה חדשה".

יכולת השהייה באוויר (עד כ-36 שעות בהתאם למטען שנושא המטוס) מאפשרת משימות ארוכות מאוד בטווחים רחוקים בגיחה אחת בלבד. "'כוכב' יעסוק במשימות חוזי במתארים חדשים, הוא יאסוף מודיעין במקומות שעד עכשיו לא יכולנו להגיע אליהם ובמשך יותר זמן", קובע רס"ן כ'.

צעד נוסף
"יש תחושה של גאווה בכך שהטייסת מובילה את קליטת והפעלת ‘כוכב'", מתוודה רס"ן כ'. "לכל אורך הדרך יוצא לנו לעשות איתו הרבה דברים בפעם הראשונה וזה בהחלט מרגש. אנחנו זוכרים את הפעם הראשונה בה טסנו מעל גובה מסוים, הפעם הראשונה בה הצלחנו להטיס כמה ‘כוכבים' בו זמנית מכמה אתרים שונים, הפעם הראשונה בה אנשי החיל המריאו את המטוס לבד ובקיצור, כל דבר שהמטוס עשה בפעם הראשונה צרוב לנו בזכרון".

סרן דין סבור שאת הקרדיט להצלחת ‘כוכב' יש לתת לאנשי הטייסת שלקחו חלק בטיפול בו ובהטסתו. "מקור הכח העיקרי פה הוא האנשים. אם נוציא מהמשוואה את האנשים נישאר עם מטוס שלא יודע לטוס. חיילי הטייסת, ממפעיל ‘כוכב' דרך הקצין הטכני ועד אחרון הטכנאים יתייצבו למשימה ברגע שידרשו בלי לחשוב פעמיים מאחר והם יודעים עד כמה המטוסים האלה עושים את ההבדל ומשנים את כללי המשחק כשהם באוויר".

"קל לטעות ולחשוב שמבצעיות ‘כוכב' היא הצעד האחרון ונקודת הסיום בתהליך. האמת היא שהמבצעיות מהווה את הצעד הראשון במסע", מזכיר סא"ל דניאל. "עשינו צעד נוסף שיקדם את מערך הכטמ"ם, את חיל-האוויר ואת צה"ל כולו".

מאז הפך למבצעי ביצע כלי-הטיס מספר משימות איסוף מודיעין והשתתף בתרג"ס (תרגיל גיס) שנערך בספטמבר. "מדובר בתרגיל הגדול הראשון בו לקח הכלי חלק לאחר הביקורת ובאופן טבעי שילובו היה מלווה באתגרים", משתף סרן אושרי, ממובילי התרג"ס בטייסת. "למשל, אנשי המטה עדיין לומדים להכיר אותו ובתרגיל היו צריכים לדעת לנצל את היכולות שלו, להבין את מגבלותיו ומתוך הבנה זאת להוריד פקודה מבצעית לטייסת".

אתגרים נוספים עלו גם בתכנון בטייסת וגם בביצוע של הצוותים המטיסים. "עם האתגרים התמודדנו דרך תיאום מקדים, הדרכות וקשב מוגבר של המפקדים ואנשי הטייסת", מסביר סרן אושרי. "לפני התרג"ס ידע כל אחד את תפקידו ואיך נראית התמונה הכללית".

במהלך תרגיל הגיס שמה הטייסת דגש על העלאת רמת שיתוף הפעולה עם הכוחות הקרקעיים. "שיתוף פעולה זה מהווה מכפיל כוח", מסכם סרן אושרי. "אנחנו מבינים שנצחון בקרב תלוי בקשר שלנו עם האוגדות, ביכולת שלנו לסייע להן וביכולת שלהן להפעיל אותנו טוב יותר".

רוצה לקרוא עוד? לרכישת מנוי לבטאון חיל-האוויר לחץ/י כאן!

עוד באותו מדור

הכנות לקראת פינוי של פצוע סורי

מצילים בכל מקום

מאז סוף שנת 2014 לוקח חיל-האוויר חלק פעיל בסיוע ההומניטרי לפצועים הסורים באמצעות פינוי מוטס. עד כה הוכנסו לישראל יותר מ–4,000 פצועים סורים, כאשר הפצועים במצב קשה הוטסו לבתי–החולים על–ידי טייסות מסוקי–הסער. אנשי הטייסות מספרים על התחושות, הדילמות ובעיקר על הסיוע לכל מי שזקוק לו

קרב משולב

אנשי יחשת"פ (היחידה לשיתוף פעולה) עבדו בשטח ובתאי השליטה במהלך תרגיל הגיס הגדול של צה"ל בחודש שעבר. משם הם פיקחו על השתתפותו של חיל-האוויר בימי הלחימה תוך שהם מיישמים לקחים ממלחמת לבנון השנייה. בין תקיפת מטרות קרקעיות, פינוי פצועים, העברת אספקה מוטסת ונחיתות בשטח האש, הם מצאו זמן לתאר את התפיסה החדשה של השתתפות בקרב היבשה המתמרן