יומן ארועים

Bookmark and Share
תואר בגיל 20: שנת ההשכלה בקורס-הטיס פורסם בתאריך 03.02.2019
תגיות: קורס-טיס , בית-הספר לטיסה
לאחר שנה וחצי בקורס-הטיס, מחליפים חניכי בית-הספר לטיסה את הסטיק בעיפרון ומתמקדים בלימודי התואר הראשון למשך שנה שלמה. מדוע משלימים לוחמי צוות-האוויר תואר ראשון עוד במהלך הקורס? הצצה אל תקופת ההשכלה
נופר בליט

את בית-הספר לטיסה השוכן בבסיס חצרים פוקדים מאות חניכים, עשרות מדריכי טיסה, חיילים ומפקדים עבור מטרה אחת: לחנך ולהכשיר את לוחמי צוות-האוויר הבאים של צה"ל. לצד לובשי המדים, עוסקים במלאכה זו כבר מעל לעשור גם חברי סגל מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב שמלווים את פרחי הטיס בדרך אל התואר הראשון. "התואר הוא תנאי הכרחי לסיום קורס-הטיס", פותח רס"ן י', מפקד טייסת ההשכלה בבית-הספר לטיסה. ואכן, בשבוע האחרון לקורס, בסמוך לקבלת כנפי הטיסה, מקבלים הבוגרים תעודת בוגר תואר ראשון.

לאחר שנה וחצי בקורס-הטיס, מחליפים הצוערים את הסטיק (מוט היגוי) בעיפרון והופכים לסטודנטים. במהלך שנה זו, שמחולקת לשני שלבים בני חצי שנה כל אחד - שלב מבואות ושלב מסלולים - לומדים הצוערים שלושה סימסטרים מלאים. כל סימסטר בנוי מ-13 שבועות של לימודים ושלושה שבועות של מבחנים.


תמונת ארכיון

ארבעה מסלולי לימוד מוצעים לצוערי בית-הספר לטיסה - פוליטיקה וממשל, כלכלה וניהול, ניהול מערכות מידע, מתמטיקה ומדעי המחשב. ההתמיינות למסלולים הללו נעשית לאחר שנה וחצי בקורס, בתום שלב הטיסות הראשוני. הקבלה לכל אחד מן המסלולים תלויה ברצונו של הצוער וגם בממוצע הציונים שהשיג עד לאותו שלב. "התואר הראשון מורכב גם מחטיבת לימודי תעופה הכוללת מקצועות כמו מטאורולוגיה, אווירודינמיקה, מתמטיקה, פיזיקה ועוד", מסביר רס"ן י'. "אלו לימודים שכל הצוערים עוברים מתוך הבנה שכל לוחם צוות-אוויר נדרש לידע בסיסי בנושאים הללו".

"אמנם זה קורה בשלב מאוד מוקדם בחיים וקצת קשה לתפיסה, אבל בסוף אנחנו סטודנטים", מדגיש החניך ע' מקורס מספר 179 הנמצא בשלב המסלולים ולומד לתואר ראשון בכלכלה וניהול. "אחרי השלב הבסיסי בו עשינו ניווטים בשטח ואחרי השלב הראשוני בו טסנו, זו חוויה מעניינת להפוך פתאום לסטודנט שלומד באוניברסיטה".


צילום: סליה גריון

חוזרים לספסל הלימודים
הלימודים האקדמיים אמנם מאתגרים מאוד, אך הם אינם הדבר היחיד שעושים הצוערים בשנת ההשכלה. בין היתר, הם עוברים תכנים הקשורים בהכשרתם לקצונה כשכל צוער מקבל תחום אחריות מסוים - החל מפרויקט ועד למקצוע קצינות שוטף במסגרתו הוא נחנך על-ידי סגל הפיקוד ומשתפר במילוי תפקידו.

כחלק מהשנה, שהיא בעיקרה קרקעית, מכין בית-הספר את החניכים לשלב המתקדם הקשור בטיסה. "הם משקיפים על טיסות בטייסות המבצעיות ועוברים הסבה למטוסים עליהם יטוסו בשלב המתקדם", מסביר רס"ן י'. "כך לדוגמה, צוערי מגמת תובלה עושים הסבה למטוס ה'צופית' (ביצ'קראפט קינג-אייר B-200) כבר בשלב המסלולים, כשעל המטוס הם הולכים לטוס בשלב המתקדם והאחרון בקורס".


תמונת ארכיון

"בשלב המסלולים לוקחים על עצמם הצוערים גם את הובלת מפקדת החניכים", מוסיף רס"ן י'. "המפקדת, שהיא שם דבר כבר שנים רבות, היא גוף פנים בית-ספרי המנוהל כולו על-ידי צוערי שנת ההשכלה של קורס-הטיס ומוקדש כולו לטובת חניכי בית-הספר. הפעילות אותה מובילה המפקדת יכולה להיות התנדבות מחוץ לכותלי בית-הספר, ליווי החניכים הצעירים, ארגון ערבי תרבות, ובניית תכנים נוספים שמשפרים את איכות החיים ואת הקשר שבין חניכי השלבים השונים בקורס. זו התנסות מצוינת עבור החניכים בשלב ההשכלה בניהול ארגוני".

משנתיים לשלוש
אי אפשר להתעלם מן העובדה ששנה שלמה מתוך שלוש שנות הקורס מוקדשת ברובה ללימודים אקדמיים, אך המצב לא תמיד היה כך. עד שנת 2002 ארך קורס-הטיס שנתיים בלבד ולא כלל לימודים לתואר אקדמי, כשבהתאם חויבו בוגרי הקורס להישאר פרק זמן קצר יותר בשירות.


צילום: קורל דביר

"הכנסת לימודי התואר הראשון לקורס-הטיס נולדה בעקבות החלטה פיקודית של מפקד חיל-האוויר לשעבר, רא"ל (מיל') דן חלוץ", נזכר רס"ן י'. "בבסיס החלטה זו עמדה ההבנה שעולם הלחימה נמצא במגמת התפתחות טכנולוגית ועלינו לוודא שאנשינו יהיו מצוידים בכלים המתאימים להתמודד עם המצב החדש. לוחם צוות-אוויר שמגיע היום לטייסת נתקל במערכות משוכללות הרבה יותר והקצב בו דברים משתנים גבוה יותר. ישנה הבנה שהאקדמיה מהווה מעין תו תקן שמצייד את הצוערים בכלים פרקטיים המאפשרים להם ללמוד, להכיל ידע ולהתמודד עם אתגרים טכנולוגיים".

בעבר, לוחם צוות-אוויר שסיים את שירות הקבע שלו היה מתחיל ללמוד לתואר בשלב מאוחר יחסית לבני גילו. באמצעות ההחלטה על הוספת שנת השכלה ניסה חיל-האוויר להתמודד עם התחרות שמציע העולם האזרחי ולהשאיר את אנשיו בשורות החיל לתקופה ארוכה יותר. אך ההתפתחות הטכנולוגית והרצון להשאיר לוחמי צוות-אוויר רבים יותר בחיל אינן הסיבות היחידות ליצירתה של שנת ההשכלה. "השנה הזו משמעותית מאוד ומשפיעה על רמת הבגרות בה אתה מסיים את הקורס", טוען החניך ע'. "אמנם זו איננה שנת טיסה, אך היא עוסקת במילוי תפקידי קצינות, בלימודים ובמפקדת החניכים - דברים שמפתחים אותך בתחומים שונים כמו עבודה תחת עומס ולחץ, אחריות, עצמאות וניהול זמן".


תמונת ארכיון

"יש אנשים שקל להם יותר לשבת וללמוד, ושיש להם כישרון טבעי במסלול הלימודים בו בחרו. מנגד, יש כאלה שמתקשים ולכן כמו בכל מקום - יש הבדלי רמות בתחום הלימודי", מגלה רס"ן י'. "אני חושב שלמרבית החניכים השנה הזו איננה פשוטה - החניכים מתגעגעים לחוויית הטיסה אחרי שעברו את שלב הטיסות הראשוני. אבל אני חושב שכולם מבינים שיש להם הזדמנות להתבגר, ליצור קשרים טובים בתוך הקורס ולהתנהל באופן עצמאי. החניכים מגיעים לשלב המתקדם בשלים יותר בכל ההיבטים".

שותפים לדרך
לאורך כל קורס-הטיס, במקביל ללימודי הטיסה, נדרשים החניכים ללמוד קורסים אקדמיים בנושאים כמו פיזיקה, מתמטיקה ואווירודינמיקה, כאשר לאחר שנה וחצי הם מתחילים את שנת ההשכלה. בקמפוס של בית-הספר לטיסה ובקמפוס האוניברסיטה מלמדים חברי הסגל האקדמי את החניכים במשך שעות ארוכות ומלווים אותם עד לקבלת התואר. באוניברסיטת בן-גוריון יושבים ראש התכנית האקדמית וראשי כל אחד מארבעת מסלולי הלימוד. גם בקמפוס בחצרים נמצא סגל מנהלי ייעודי שאחראי על סנכרון הלימודים, על הטיפול בסטודנטים ועל ההוצאה לפועל של התכנית המורכבת.


תמונת ארכיון

בנוסף, כחלק מטייסת ההשכלה פועל גף אקדמיה. "הגף מורכב מחיילות המשמשות כחונכות של הצוערים בלימודים האקדמיים. הן עוברות קורס ייעודי בבית-הספר לטיסה ומוכשרות לחנוך את הצוערים מהשלבים השונים בהיבט הלימודי, וכן לעזור לצוערים עם רקע פחות ריאלי שאין להם חמש יחידות לימוד בפיזיקה ובמתמטיקה", מסביר רס"ן י'.

גם תחום ההווי תופס מקום נכבד בשנת ההשכלה. "בשלב המכין הקורס מחולק לגפים, בשלב הבסיסי לצוותים ובשלב הראשוני למגמות טיסה. בשנת ההשכלה, לעומת זאת, הקורס חי יחד, גר יחד ומתפקד כקורס שלם", מסביר החניך ע'. "לכן אלמנט הגיבוש הוא חזק מאוד, גם בתוך הקורס וגם בין שני הקורסים שנמצאים יחד בשנת ההשכלה. זו הפעם הראשונה בה אתה מכיר באמת את כל האנשים שאיתך בקורס ובקורסים שמתחתיך ומעליך. תחת כל העומס והלחץ, יש בשנה הזו גם משהו מרענן וכיף יותר בעבור החניכים".