יומן ארועים

Bookmark and Share
22 שנים לאסון המסוקים פורסם בתאריך 04.02.2019
תגיות: אסון המסוקים , יסעור (CH-53) , מערך המסוקים
יותר משני עשורים חלפו מאז התנגשות ה"יסעורים" שהביאה למותם של 73 לוחמים. את הלקחים, המשמעויות והתובנות שעלו בעקבות האסון, מיישמים בחיל-האוויר בכל יום ובכל גיחה
אילי פארי

22 שנים חלפו מאז אסון המסוקים במהלכו התנגשו שני מסוקי "יסעור" (CH-53) מעל עמק החולה בעת שהמתינו באוויר לאישור חציית קו ללבנון. 73 לוחמים נספו בהתנגשות הקטלנית. מה למד חיל-האוויר מאסון המסוקים?

"דברים רבים שעלו בוועדות החקירה יצרו שינויים במערך המסוקים שלאו דווקא נבעו במישרין מהתאונה, אלא עלו כמסקנות שהביאו לטיוב אופן הטיסה שלנו", מתאר סא"ל י', מפקד טייסת 118 ("דורסי הלילה") המפעילה מסוקי "יסעור". "הדבר הראשון היא המודעות שתמיד הייתה אבל התחדדה בעקבות האסון, הנוגעת לאחריותנו בעת הטסת לוחמים. לעיתים אנחנו מטיסים עשרות לוחמים בבטן המטוס ובידינו השליטה על חייהם, לכן עולים כל מקדמי הסיכונים שאנחנו לוקחים: אנחנו נטוס גבוה יותר, עם כמות לוחמים נמוכה מהכמות המקסימלית ועם הרבה מרווחים כשאנחנו מודעים יותר ובצורת טיסה זהירה יותר".


צילום: ניר בן-יוסף

עד האסון כלל צוות המסוק טייס מסוקים ונווט מסוקים, ומאז בוטל תפקיד נווט המסוקים כאשר שני טייסים נמצאים בצוות בכל טיסה. "לא מדובר במסקנה שעלתה ישירות מהנעשה בתאונה והתאונה לא התרחשה בגלל שהיה נווט במסוק, אבל המקרה השפיע דרמטית על תפיסת הטסת המסוק", מבהיר סא"ל י'. "כל תהליך ההכשרה בבית-הספר לטיסה השתנה, כך שלטייסות החלו להגיע אנשים בכשירות גבוהה יותר. זה מהלך דרמטי המשפיע עלינו עד היום, כאשר אנחנו עורכים סדנאות לניהול משאבי הצוות ועבודה נכונה בין הקברניט לטייס המשנה. במבנה לא היה מסוק מוביל, היו שני קברניטים שאף אחד מהם לא הוכשר כמוביל אבל זה מה שהיה נהוג אז. היום אין דבר כזה שמבנה טס בלי מוביל. מספר שתיים במבנה אחראי על הבטיחות והוא זה שמוודא שאין סכנה להתנגשות".

זוכרים ומיישמים
שניים מהנושאים המרכזיים שעלו מוועדות החקירה הביאו למסקנות אופרטיביות: שינוי הוז"א (הוראות זרוע האוויר) ונושא "הקופסה השחורה" במסוק. במסוקים לא הייתה "קופסה שחורה" ולכן בפענוח התאונה נעשה שימוש בקולות הקשר של הבקר מיחידת הבקרה ובתמונת המסוקים במכ"מים של היחידה.


אתר ההנצחה לחללי אסון המסוקים אשר נמצא בסמוך למקום האסון בשאר ישוב | צילום: ניר בן-יוסף

"התאונה התרחשה במהלך 'בדיקה הדדית' של המסוקים כאשר הם בודקים זה את התאורות של זה ואחרי התאונה בוטל הנוהל הזה. כיום, המכונאי המוטס בכל מסוק בוחן את המסוק השני ומאשר את תקינותו", מסביר סא"ל י'. "זו הייתה התאונה האחרונה ללא 'קופסה שחורה' ואילו בתאונה ברומניה בשנת 2010 כבר הייתה במסוקים 'קופסה שחורה'. התובנות שעלו מהתאונה ברומניה שינו לחלוטין את האופן בו טס מערך המסוקים בראות מוגבלת. ניתן לראות איך תאונה בה אין 'קופסה שחורה' מובילה להחלטה על התקנת מכשיר כזה ואז תאונה עם 'קופסה שחורה' מונעת אסונות אחרים".

"אנחנו קשורים מאוד למשפחות תאונות ה'יסעורים'", מסכם סא"ל י'. "הייתי נציג חיל-האוויר באזכרות של זרוע היבשה וכטייס צעיר הלכתי למשפחה שרצתה לשמוע מה היה שם. מפגש עם משפחה שכולה גרם לי להבין עוד יותר לעומק את האחריות שיש לי בידיים וזה ללא ספק נצרב בזכרוני".