יומן ארועים

Bookmark and Share
גלגולה של גיחה: מי עומד מאחורי כל טיסה? פורסם בתאריך 10.02.2019
תגיות: מערך הקרב , טיס , טייסת "הנגב"
הסירנה המזעיקה את אנשי צוות-האוויר אל המטוסים מהווה את תחילתה של הגיחה, אך גם מסמלת את סיום תהליך ההכנות מאחוריו עומדים אנשים רבים. חיילות וחיילי טייסת "סופה" (F-16I) מספרים על הלילות והימים של ההכנות הבלתי פוסקות, הכל במטרה אחת - להוציא גיחה מושלמת
מיכל בן-ארי

אנשי צוות-האוויר בטייסות הקרב של חיל-האוויר יודעים בטייסת להגיע לכל מקום, רחוק ככל שיהיה, בחושך ובאור כדי למלא כל משימה אליה יידרשו. אבל לא פחות חשובים הם האנשים הנמצאים מאחורי כל גיחה מבצעית, אלה הדואגים ליצור את התנאים אשר יאפשרו לאנשי צוות-האוויר למלא את כל משימותיהם. מי הם האנשים מאחורי הגיחות?

הלב של הטייסת
מי דואג לכך שאיש צוות האוויר יגיע אל הדת"ק (דיר תת-קרקעי) על-מנת לצאת לטוס? מי אחראי לכך שגף הטסה המהווה צינור בין הגף הטכני לגף הטיסה יכין את המטוסים בזמן? ומי משנה את יום הטיסות לחלוטין בשל אילוצי מזג-אוויר בעייתי או תקלות מטוסים?


צילום: נעם החום

כמו כל טייסת אחרת, גם טייסת 253 ("הנגב") שמפעילה את מטוס ה"סופה" (F-16I), מחולקת לגפים כאשר במבנה גף הטיסה תמצאו את חדר המבצעים אותו מאיישות פקמ"ציות (עובדות חדר מבצעים). ביום רגיל מאיישות את חדר המבצעים שתי פקמ"ציות שתפקידן לדאוג שיום הטיסות ייצא לפועל כמתוכנן. "יום טיסות שגרתי בטייסת מורכב מפרטים קטנים רבים", מספרת סמ"ר גל מויאל, קמב"צית הטייסת. "כשמעמיקים בכל פרט, אפשר להבין שהוא משפיע על הגיחה הזו, על הטייסת, על הבסיס ובמובן מסוים על חיל-האוויר כולו".

"אי אפשר להחזיק טייסת בלי חדר מבצעים", אומרת סמ"ר מויאל. "זה כמו גוף בלי לב. פקידות המבצעים ממלאות תפקיד הכרחי המתכלל את הכל: למשל, אם הטייסת שלנו תופסת כוננות ואנחנו מוזנקים, הפקמ"צית יודעת מיד למי היא צריכה להתריע, מזניקה את הכוננים לטייסת, מודיעה למשקית המנ"ת (מודיעין ניווט ותחקור) שצריכה להתחיל למלא את משימותיה לקראת הגיחה, להכין את טפסי הכוננות ואת המידע הנחוץ למובילי הגיחה, כך שהיא לוקחת חלק משמעותי מאוד בהוצאתה של כל גיחה וגיחה".


צילום: נעם נחום

"לא היינו מסתדרים בלעדיכן"
כיצד יידעו אנשי הגף הטכני כמה דלק למלא במטוס? איך עוברות המטרות אותן יש לתקוף מתא-השליטה במטה חיל-האוויר אל איש צוות-האוויר בקוקפיט? ומאין מגיעה קלטת ההסרטה המתעדת את הפעולה שהתבצעה בשחקים?

הכירו את רב"ט ל', מש"קית מנ"ת (מודיעין, ניווט ותחקור) בטייסת 253. "אנחנו אחראיות להכין את החומר בו ישתמשו אנשי צוות-האוויר בטיסה", מספרת רב"ט ל'. "לפני כל גיחה, מקבל איש צוות-האוויר תיק ובו מרוכז כל החומר הרלוונטי לטיסה: מפות, תצלומי אוויר, מטרות, נתיבי טיסה וחישובי כמויות דלק".


צילום: מייק יודין

בשעת הזנקה בטייסת מופעל לחץ רב על מש"קיות המנ"ת, בשל עומס המשימות הקריטיות הנדרשות לביצוע הגיחה כראוי. "עם הזמן לומדים איך לשמור על קור-רוח", מוסיפה רב"ט ל'. "אנחנו עוברות הכשרה טובה ויסודית, ויודעות שיש לנו את הגב אחת של השנייה. עם זאת, יש חשיבות רבה לכל פעולה שנבצע מפני שאין מקום לטעויות כשמדובר בחיי אדם. אם אני טועה בחישוב כמויות הדלק לדוגמה, עלול מטוס הקרב להגיע למצב חירום קריטי".

היא מספרת על מקרה שהתרחש בשבת בה נשארה בבסיס: "פקמ"צית ואני נשארנו בטייסת. לפתע התבצעה הזנקה שקטה, רצנו לחדר המבצעים והבנו שזו הזנקת תקיפה. היינו בלחץ של זמן כי היה עלינו לבדוק כל מטרה שיועדה לתקיפה בנפרד ובאחת מהן גיליתי פער אל מול בנק המטרות שקיים אצלי במערכת. ברגע כזה את צריכה להיות יעילה ובעלת קור רוח, כדי להוציא את הגיחה כמה שיותר מהר כשאיש צוות האוויר בקוקפיט צריך לקבל את המטרה העדכנית והמתאימה ביותר. יצאנו מחדר המבצעים רק בארבע לפנות בוקר. להיות מש"קית מנ"ת בטייסת קרב זה דבר מספק, גם בסיטואציות בהן עולות דמעות בעיניים מרוב לחץ או חוסר שינה. כשהמטוס נוחת ולוחם צוות-האוויר מגיע ואומר: 'הייתה גיחה מצויינת, לא היינו מסתדרים בלעדיכן, תודה', את מבינה שהעשייה שלך היא חשובה ומשמעותית".


 תמונת ארכיון

ברגע האמת
עם הפעלת הסירנה להזנקה מגיעים אנשי צוות האוויר למטוסים במהירות האפשרית, משום שברור שיש להמריא למשימה דחופה. המטוסים עומדים מוכנים ומזומנים וכל שנדרש הוא לעלות בסולם אל הקוקפיט, להניע ולצאת לדרך. אך מי דואג שהמטוס יהיה מוכן, טעון בתחמושת ושהאמצעים עליו יהיו רלוונטיים לסוג המשימה?

"מחלקת חימוש בטייסת דואגת שתמיד נהיה ערוכים לכל תרחיש, ללא הפתעות. זה מתבטא בכך שאנחנו דואגים שהחימוש יגיע אל הדת"ק, תולים את הפצצות והטילים על המטוס ומטפלים בכל הבעיות", מציג סגן דולב גואטה, קצין חימוש בטייסת 253. "אנחנו מקבלים פקודה: באיזו שעה, כמה מטוסים, איזה חימוש וכמה צריך ממנו כדי להיות מוכנים מא' ועד ת'. אנחנו יודעים בדיוק מה צריך להכין לכל דת"ק, מגיעים לכל אחד מהמטוסים ותולים את החימוש. תפקידנו לבצע את המשימות המבצעיות תוך עמידה בכל היעדים".


צילום: נעם נחום

הכל זה אנשים
אז איך זה עובד? פקודה מבצעית יורדת מתא השליטה בבור אל חדר המבצעים בגף הטיסה בטייסת 253. צוות ההנהלה הבכיר בטייסת מקבל את הפקודה ובו זמנית מתעדכנות הפקמ"ציות בחדר המבצעים והן דואגות ללוח הטיסות והשינויים הנדרשים בהתאם ואז יחלו גם מש"קיות מנ"ת להכין את החומר לטיסה.

הפקמ"ציות מעבירות את פקודת המבצע לגף הטסה הפועל כחדר המבצעים של הגף הטכני, שם דואגים לעשות סדר בפרטים הרבים, ומעבירים את המידע על המטוסים, התקלות והפקודה אל האנשים בדת"ק. משם מתחילה העבודה המעשית בדת"ק. "בזמן פעילות מבצעית מצטמצם הזמן וגדלה האחריות", מוסיף סגן גואטה. "יש לנו משימה ויעד: להוציא מטוסים לאוויר, בין אם לגיחת אימונים ובין אם לפעילות מבצעית וזה מה שנעשה. לכל אחד בטייסת יש תפקיד חשוב בהוצאת הגיחה. טייסת 253 מורכבת מחיילי חובה, אנשי קבע ולוחמי צוות-אוויר המבצעים משימות שונות במגוון תחומים בטייסת. כולם שותפים לעשייה ולהצלחה".