יומן ארועים

Bookmark and Share
סיפורו המסתורי של מטוס ה"קוקיה" פורסם בתאריך 11.03.2019
תגיות: מערך התובלה , מודיעין , היסטוריה
בשנת 1984 נחתו בבסיס שדה-דב שבתל אביב חמישה מטוסי תובלה חדשים מסוג "קוקיה". רק שנים אחר כך פורסם כי חיל-האוויר מחזיק באותם מטוסים, ובמשך זמן רב לא פורסם ייעודם האמיתי. מה עומד מאחורי המטוס המסתורי ביותר בתולדות החיל?
אילי פארי

סיפורו של מטוס ה-"קוקיה" (ביצ'קראפט קינג אייר C-12), שנמצא בשירות חיל-האוויר כבר 35 שנים, היה במשך שנים רבות אפוף מסתורין, שבודדים ידעו את האמת מאחוריו. 12 שנים חלפו מהגעת המטוס עד שנחשף לראשונה בכלי התקשורת בארץ ובעולם, כשגם אז נחשף באופן חלקי ביותר. "מאז שנת 1984 מפעיל חיל-האוויר מספר מטוסי 'קוקיה' המשמשים לאיתור אנשי צוות-אוויר נוטשים ולמשימות סיור מיוחדות", נכתב בבטאון חיל-האוויר בשנת 1996. "מטוס ה'קוקיה' מצטיין בטיסה לטווח ארוך, מה שמעניק לו את היכולת לשהות ארוכה באוויר לצורך ביצוע משימותיו. צמד מנועיו מאפשרים לו בטיחות תפעול גבוהה, בעיקר בטיסות מעל הים".

אך משימות ומאפיינים אלו אינן היו יעודה העיקרי של ה"קוקיה" עבור חיל-האוויר. מהו סיפורו של המטוס המסתורי שמשרת את החיל כבר שנים ארוכות? אתר חיל-האוויר חושף בפניכם את סודו של המטוס הוותיק והנאמן.


תמונת ארכיון

מי את "קוקיה"?
בשנת 1979 נחתם הסכם שלום בין ישראל ומצרים, שהושלם עם פינוי הכוחות הישראלים מחצי האי סיני בשנת 1982. כשמלחמת יום הכיפורים עוד טרייה בזיכרונם, החלו אנשי המטכ"ל והממשלה לחשוש מההשלכות של פינוי עמדות ההאזנה הצה"ליות ממצרים, והחלו בניסיון למצוא פתרון. "פרויקט ה'קוקיה' היה פרויקט מודיעיני שהובילו אנשי אגף המודיעין. הם היו הדומיננטיים בשטח, והמשימה הייתה ייעודית להם", מספר סא"ל (במיל') יובל לוטן, מפקד הטייסת עת קליטת ה"קוקיה". "כחלק מההסכמים עם האמריקאים, שהובילו את תהליך השלום, הם נתנו לנו אישור לפתח איתם את הפרויקט. היה מדובר במערכות שמולבשות על המטוסים ומבצעות איסוף מודיעין, שהיו המילה האחרונה בטכנולוגיה הממוחשבת והמודיעינית".

בתחילת דרכה הייתה ה"קוקיה" אמצעי עמום בעל פוטנציאל רב. "נחשפנו בעבר בחיל-האוויר למטוסי מודיעין אבל באופן חלקי לחלוטין. לאחר שהגיעו ה'קוקיות' היו ברשותנו חמישה מטוסים שאין כמותם בעולם, עם מערכת שיש רק לנו. המטוסים הגיעו בלי ספרי הדרכה, בלי מערכי אחזקה, ובארצות הברית טייס הניסוי שהעביר לנו את הקורס העביר את החומר מראשו כי לא היה כלל חומר כתוב", נזכר סא"ל (במיל') לוטן.

"יחד עם אנשי המודיעין התחלנו לפתח מודל להוצאת טיסות, ואת האופן בו מכינים את המטוס ומתפעלים את המערכות - והתחלנו בטיסות אימונים", מוסיף סא"ל (במיל') לוטן. "בהתחלה לא הייתה שום אינטראקציה בין אנשי הצוות שמטיסים את המטוס לבין הצוות המודיעיני. כטייסים, הופעלנו מרחוק ולא ידענו אילו משימות הם עושים, אבל מהר מאוד הבנו שזה לא יכול לעבוד כך ושאנחנו חייבים להכיר את המשימה. ל'קוקיה' הייתה לידה קשה בגלל זוג הוריה. זה לא היה פרויקט חיל-אווירי אלא שיתוף פעולה בין שתי זרועות, וקליטת המטוס נעשתה בדרך ייחודית".


תמונת ארכיון

"קפצנו למים העמוקים"
בהתחלה לא היה ברור תוך כמה זמן יפעלו ה"קוקיות" בזירה המבצעית, מאחר והפעלתם הייתה יקרה משמעותית מהפעלת מטוסי תובלה אחרים. כך החלה הטייסת בשגרת אימונים עד להודעה חדשה, שלא איחרה להגיע. "באחד הערבים בתחילת 1985 קיבלתי טלפון מאגף המודיעין שנחטפו שני חיילי צה"ל בלבנון, ושאנחנו צריכים להעלות מהר ככל האפשר זוג מטוסים לאוויר כדי לאתר אותם. בלי תשתית או הכנה מוקדמת טרם השלמנו את תהליך הקליטה, החזקנו לראשונה רצף של שבוע במהלכו היו זוג מטוסים באוויר בכל שעות היממה", מעיד סא"ל (במיל') לוטן. "בתום השבוע הזה הטייסת ללא ספק הוכיחה את עצמה מבצעית. דילגנו על שלבי קליטה והיינו בתפקוד מלא כל השבוע. קפצנו ישר למים העמוקים".

כיאה למעטה החשאיות שאופף את עולם המודיעין - היעד היה שלא לחשוף את המטוס כלל. אולם הוא נחשף באופן חלקי עם רכישתו משום שארצות הברית מחויבת לפרסם מכירת מערכות נשק למדינות זרות, ומשום שמספרי הזנב של המטוסים נקלטו בתחנות ביניים מארצות הברית לישראל. שנים עברו עד שניתן היה לחשוף שמשימתו העיקרית של המטוס הייתה מודיעינית, אך גם היום לא ניתן לחשוף רבות ממשימותיו, וגם לא את אופן ביצוען.

"כשלמדנו את המטוס בארצות-הברית, טסנו באחד הימים לבסיס חיל-האוויר האמריקאי בלאס-ווגאס. הנחתנו את המטוסים והסענו אותם לליין המטוסים הקלים, שמשמשים בדרך כלל את בעלי ההון של ארצות-הברית. חנינו לצד מטוסים בוהקים והתחלתי להרגיש מאוד לא בנוח", נזכר סא"ל (במיל') לוטן. "ידענו שקהילות המודיעין בעולם כבר יודעות על רכישת המטוס, אבל ניסינו להסתיר את קיומו בכל היבט שיכולנו, ולכן פרסומו יצא לאור אחרי 12 שנות שירות מבצעי".