יומן ארועים

Bookmark and Share
מדרימים: חניכי מגמת מסוקים טסים בעובדה פורסם בתאריך 04.04.2019
תגיות: קורס-טיס , מערך המסוקים , בסיס עובדה
לאחר פחות מחודשיים בהם התנסו חניכי קורס-טיס מספר 181 בטיסה על מסוק ה"סייפן" (בל-206), הם הגיעו לשבוע אימון בעובדה. במהלך השבוע הם טסו בשמי הערבה, בתוואי שטח מורכב ובנופים לא מוכרים, ותרגלו את יסודות הטיסה שילוו אותם עוד שנים רבות
מיכל בן-ארי | צילום: מייק יודין

לאחר שנה מאתגרת ואינטנסיבית בקורס-הטיס מגיעים פרחי-הטיס לשלב ה"ראשוני", בו לומדים את יסודות הטיסה במגמת הטיסה אליה שובצו. הצטרפנו אל חניכי קורס-טיס 181 במגמת מסוקים לשבוע מיוחד במהלכו יצאו בפעם הראשונה מבסיס חצרים לעובדה, עם מסוקי ההדרכה מסוג "סייפן" (בל-206).

יוצאים מאיזור הנוחות
האימון של חניכי שלב ה"ראשוני" בעובדה הינו חלק מתיק היסוד בתכנית הכשרתם, ומתרחש באופן קבוע אחת לחצי שנה. "בעיניי זהו השבוע המשמעותי ביותר בשלב ה'ראשוני'", אמר רס"ן א', מפקד טייסת "ראשוני" מסוקים בביס"ט (בית הספר לטיסה). "כל הטיסות בשלב זה הן מאתגרות ומועילות, אבל שבוע האימון בעובדה מהווה את קפיצת המדרגה הגבוהה ביותר ב'ראשוני' מסוקים". תוואי השטח ההררי בעובדה שונה לגמרי מזה המקיף את בסיס חצרים, סביבו מצויים שדות שטוחים ורחבי ידיים. לכן, עבור החניכים זו הפעם הראשונה בה הם טסים באיזור עם הרים גבוהים ומשטחים מורכבים. בנוסף לכך הם מבצעים ניווטים בגובה נמוך, וחווים עומס גיחות גדול.

איזורי הטיסה שמקיפים את בסיס עובדה מהפנטים ביופיים. הרים אין-סופיים בלב המדבר, שמיים כחולים וואדיות צרות שבתקופה זו בשנה עוד ניתן למצוא בהן מים זורמים. "הניתוק מהמוכר והידוע שבחצרים הוא מצוין עבור החניכים", הציג סא"ל (במיל') י', שמקפיד להגיע לביס"ט אחת לשבוע ולשתף את לוחמי צוות-האוויר העתידיים בניסיונו העשיר. "איזור הערבה מלמד אותם להתנהל עם דברים חדשים ולטוס בצורת לא מוכרת. זה כבר לא לצאת לאותו ליין המסוקים אליו יצאו 60 פעמים, לדבר עם אותה פקחית הטיסה שהם כבר מכירים, או לטוס באותם הנתיבים ובאותם הגבהים".

במהלך יום סטנדרטי בעובדה מבצע כל צוער שתי גיחות. "אנחנו אחראים על התדריך היומי ועל התחקיר שעורכים בסיום הגיחה. חלק מהגיחות עוסקות בניווט ובהן המדריך מטיס והחניך מנווט, לכן הכנו את המפות כבר לפני מספר שבועות", הסביר החניך י', שהוביל את האימון יחד עם סרן ע', מדריך טיסה בטייסת.

ב-20 השנים האחרונות התנהל האימון המסורתי בעובדה באופן דומה, אך האימון הנוכחי השתנתה משמעותית בשל פתיחת שדה התעופה החדש בתמנע על שם אילן ואסף רמון ז"ל. בשל כך נעשו שינויים רבים באיזורי הטיסה בערבה, דבר שהיווה אתגר עבור מובילי האימון. "עד עכשיו כל הלקחים ונקודות הכשל היו ידועים מראש מהפריסות הקודמות, והשינויים באיזורי הטיסה יצרו עבורנו אתגר חדש במתאר-האווירי", אמר סרן ע'. "למרות זאת עמדנו בכל היעדים בהצלחה. התצורה החדשה תמשיך ללוות אותנו בשנים הקרובות".

עבודת צוות אמיתית
בתדריך הבוקר שהועבר על-ידי אחד החניכים, הודגשו במיוחד עבודת הצוות ושיתוף התחושות עם המדריך בתא. "בשלב ה'ראשוני' אנו שמים דגש על העבודה בצוות במסוק", הסביר רס"ן א'. "היכולת של שני טייסים להביא לידי ביטוי את המיומנויות האישית של כל פרט כדי למקסם את יכולות הצוות היא מה שמייחד את המערך".

סגל ההדרכה בטייסת "ראשוני" שם דגש עיקרי על העברת המסר שהעבודה היא אומנם אישית ויחד עם זאת מתקיימת בצוות. "חלק מהעניין בעבודת צוות זה לשתף אחד את השני במחשבות בזמן הטיסה כדי ליצור סנכרון", ציין סרן ע' ורס"ן א' הוסיף: "האימון על עבודת צוות אמיתית בזמן הגיחה מכין את החניכים להגעתם לטייסות המבצעיות. כמו כן, זו הזדמנות מעולה עבורם ללמוד מהמדריכים המנוסים שלהם. הטיסה יחד יוצרת פלטפורמה עבור החניכים לראות כיצד המדריך שלהם מתמודד עם דילמות ואיך הוא פותר אותן".

בונים את היסודות
החוויות שהחניכים צוברים במהלך שבוע האימון ילוו אותם עוד שנים קדימה. "יש יסודות טיסה שאתה לומד כחניך ב'ראשוני' ונשארים איתך לתמיד. לא תמיד אלו דברים שאתה יודע להצביע עליהם, מכיוון שהם כל-כך יסודיים שפשוט לא היית יכול בלעדיהם", הדגיש סרן ע'. "כחניך לא הבנתי שבהכרח אלו הם יסודות שילוו אותי לאורך השירות המבצעי, אך כמי שמעביר את הניסיון שלו הלאה לחניכים בטייסת אני מבין שלולא היסודות האלה, לא הייתי יכול להתקדם ולסיים את קורס-הטיס".

"עצם זה שהחניכים חווים את כל החוויות החדשות בבת אחת משאיר עבורם חותם לאימון", אמר סא"ל (במיל') י'. "אם היינו יורדים לטיסה או שתיים בערבה ולאחר מכן חוזרים לביס"ט, חווית הטיסה לא הייתה נצרבת באותו האופן. האימון בעובדה הוא שבוע שלם בו הנוף של הערבה הוא כל מה שהם רואים, ואת זה הם לא שוכחים".

גם מפקד טייסת "ראשוני", רס"ן א', זוכר היטב את האימון בעובדה בו השתתף כחניך בקורס-טיס. "אני זוכר שהיה קשה ועמוס. באימון שלי כחניך נפלו לי אסימונים רבים, כי הקושי והאתגר פה גורמים לך להבין למה אתה צריך להיות מצוין במה שאתה", הסביר. "כשעושים משימות מורכבות וקשות כמו לנחות בתוך נחל מאתגר, כשנושבת רוח חזקה ואתה מוקף הרים גבוהים, אז אתה פתאום מבין למה מדריך הטיסה הקפיד איתך קטנה כגדולה כשביצעתם נחיתה בשדה שטוח ורחב ידיים בחצרים. אני זוכר את יופיו של הנוף, ואת עצמי נוחת בכל מיני אוכפים שלא דמיינתי שאוכל לנחות בהם עם מסוק. אלו חוויות שנצרבו לי בזיכרון".