יומן ארועים

Bookmark and Share
מעל האולימפוס: ה"ברקים" באימון ביוון פורסם בתאריך 14.04.2019
תגיות: ברק (F-16C/D) , תרגילים ואימונים , חילות אוויר זרים
מעל הרכסים המושלגים, החופים הזהובים והשדות רחבי הידיים של יוון – טסו בשבוע האחרון עשרות מטוסי-קרב יווניים, איטלקים, אמריקאים ומטוסי "ברק" (F-16 C\D) ישראליים. הם למדו להגן, לתקוף, להתחמק ולהילחם יחד, באחד מהאימונים הבינלאומיים הגדולים ביותר של חיל-האוויר הישראלי מעבר לים
כרמל שטרן, יוון

על מסלול ההמראה של בסיס "אנדרוידה" היווני עומדת רביעיית מטוסי F-16 מעוטרת בסמל חיל-האוויר הישראלי. בעוד דקות ספורות ימריאו לגיחת אימון, אך עליהם לחכות עד שימריאו שותפיהם למשימה: הפאנטומים, המיראז'ים וה-F-16 היווניים, מטוסי ה-F-16 השייכים לפיקוד האירופי של חיל-האוויר האמריקאי, ה"טורנדו" האיטלקי ואיתו F-35 איטלקי שיצא לראשונה לתרגול בינלאומי ביוון. המנועים רועמים וה"ברקים" (F-16 C\D) הישראליים מנתקים את גלגליהם מן הקרקע, כשהרחק מאחוריהם הפסגות המושלגות של יוון. פניהם מועדות אל אחד מהאימונים הבינלאומיים הגדולים ביותר של חיל-האוויר הישראלי מעבר לים.


צילום: נעם נחום | עיצוב גרפי: אופק לבר

במהלך השבוע החולף השתתפו טייסות 109 ("העמק") ו-117 ("הסילון הראשונה") בתרגיל "איניוכוס" 2019. בשמיים רצופים בעשרות מטוסים מלאומים מגוונים נלחמו, תכננו, התחמקו, תקפו, לימדו ולמדו איך להילחם טוב יותר. "זה תרגיל משמעותי במיוחד עבורנו. חיל-האוויר הפגין את כוחו ביכולותיו, בהשתלבותו ובהתאמתו המיידית לכל זירה וביכולת לתחקר ולהשתפר לאורך התרגיל", קבע אל"ם א', מפקד בסיס רמת-דוד. "אסטרטגית, חיזקנו את שיתוף הפעולה עם צבאות זרים ובראשם צבא יוון, איתו יש לנו שיתוף פעולה נרחב כבר שנים רבות. לקחנו חלק בטיסה בתוך קואליציה וזו הייתה הזדמנות לפתח חיבורים ולהראות את העוצמה שלנו כחיל".

מהנחלים הנמוכים עד לפסגות ההרים
ערכת מטוסים "כחולים" טסים נמוך בדרכם לתקוף שדה תעופה השייך ל"ארץ האדומים" מולה הם נלחמים. איום הייחוס הוא מאתגר והמשימה מורכבת ומחייבת שיתוף פעולה הדוק של צוותים ממדינות שונות שלא רגילות לטוס ביחד. "תפקדנו בתור 'אדומים' ו'כחולים' כאחד. אלה לא יודעים את התוכניות של אלה, כל מערך מתכנן במשך יום שלם את התוכנית הטובה ביותר שהוא יכול להגות והתוצאות מתגלות בתחקיר", ציין סא"ל ע', מפקד הפריסה ומפקד טייסת 117.

"נתקלנו בסוגי חימוש ומטרות רבים, עשרות מטוסים שעולים לאוויר ונלחמים באותו תא שטח, חולפים על פני כל הגבהים - מהנחלים הנמוכים ועד פסגות ההרים ולכל אחד מהם משימה ייחודית ושונה. זה יכול להיות כיבוש שטח, הגנה, תקיפת ספינה או השמדת מטרות", תיאר סא"ל ע'. "אנחנו לא רגילים לאימונים כאלו לא בהיבט סדרי הגודל, לא בהיבט איכות המשימה וגם לא בכמות המשתתפים, וזה מה שהופך אותו לאיכותי כל כך".

"האיומים הרבים יחד עם הטופוגרפיה ההררית מחייבים אותנו לתכנן את המשימה בצורה מדויקת ולהשתדל להימנע ממפגש עם האיומים, או לקצר את המשך שלו ככל הניתן. בתרגיל הזה בחרנו להתמקד בטיסה בגובה נמוך ובתקיפת מטרות קרקעיות בסביבה מרובת איומים. זה ייצר לנו אימון שאיננו חווים בארץ", המשיך סא"ל ע'.


צילום: נעם נחום | עיצוב גרפי: אופק לבר

לטוס נמוך ולהכות חזק
זוהי השנה החמישית בה משתתף חיל-האוויר הישראלי בתרגיל "איניוכוס", התרגיל החילי של חיל-האוויר ההלני. לא זו בלבד שמדובר באימון איכותי ומצוין לאנשי צוות-האוויר, אלא שלהשתתפות הישראלית בו יש חשיבות אסטרטגית מן המעלה הראשונה. "אנחנו מראים שיש לנו יכולת להמריא מישראל ולנחות איפה שנרצה עם כמות מטוסים גדולה ולטוס במשך שבוע מארץ אחרת. זה משדר עוצמה ויכולת שיש לחילות-האוויר לא רבים ברחבי העולם", העיד סא"ל ע'. "בנוסף, אנחנו מהדקים את שיתוף הפעולה שלנו עם צבאות זרים החל מצוותי האחזקה והתכנון על הקרקע ועד לטיסה המשותפת, משמרים את ההרתעה האסטרטגית וממצבים את עצמנו כחיל-אוויר משמעותי וחזק בעולם".


 צילום: נעם נחום

הטיסה המשותפת אינה פשוטה, מפני שלכל חיל שיטות עבודה שונות ותורות לחימה הבנויות אחרת לחלוטין. "אנחנו מדינות שונות, אנחנו נלחמים בצורה שונה ויש לחלקנו מנטליות שונה. יש לנו חמש שעות להבין אחד את השני, לתכנן ביחד ולבצע את המשימה ביחד בצורה מוצלחת. זה לא פשוט אבל אנחנו משתדלים", העיד רס"ן (מייג'ור) דניאלס ניקולאס, טייס F-16 הלני. "אנחנו טסים על אותו מטוס ולכן יש לנו הרבה מה ללמוד אחד מהשני, וכל שנה אנחנו לומדים עוד. גם המנטליות שלנו קרובה לזו הישראלית ואנחנו משתדלים לעשות כמוהם - לטוס נמוך ולהכות חזק".

טיסה מבצעית משותפת אינה בתכנון כרגע, אך בחילות השונים מבינים כי זהו תרחיש ריאלי שיש להיערך אליו. "אנחנו שכנים, אנחנו חולקים את אותו ים. אם אי פעם תצטרכו אותנו או אם אנחנו נזדקק לכם חשוב לדעת לשתף פעולה ולהילחם יחד", הודה רס"ן ניקולאס וסא"ל ע' חיזק: "אני לא יודע אם קרוב היום שנצטרך לטוס בקואליציה או שנמצא את עצמנו משתפים פעולה אם אחד מחילות-האוויר שנמצאים כאן, אבל אני יודע שהאימונים האלה משפרים משמעותית את היכולת שלנו לעשות את זה".


עיצוב גרפי: אופק לבר

נלחמים על כל גיחה
פריסה כה גדולה של מטוסי קרב רבים אינה יכולה להתקיים ללא הגף הטכני. רוב חיילי החובה והקבע שהגיעו ליוון עסקו בתחזוקת המטוסים, בהוצאתם לגיחה ובקבלתם עם הנחיתה. "האתגר המרכזי הוא לקיים את מדיניות האחזקה רחוק מן הבית, כשלא כל הכלים נמצאים איתנו והתמיכה הלוגיסטית והמקצועית כאן היא מוגבלת. מה שלקחנו איתנו - זה מה שיש, ועם זה עלינו להצליח במשימה ולגרום לכך שכל המטוסים ימריאו בבטחה", הודה רס"ן לואי חיים יפים, מפקד הגף הטכני בתרגיל. "אין תרגול חוזר, אין עוד מטס, כל מטס הוא קריטי ונלחמנו כאן על כל גיחה. התקלות בהן נתקלנו היו מאתגרות אבל לא הייתה לנו ברירה אלא לפתור אותן ולטפל בהן עם האמצעים המוגבלים".


צילום: נעם נחום

במהלך השבוע עמדו על הליין מטוסים של טייסות 117 ו-109. בכל רגע נתון נמצאים איתם אנשי המערך הטכני, עובדים כטייסת אחת מאוחדת. "המטרה העיקרית אשר הוגדרה לתרגיל היא אימון איכותי לצוותי-האוויר ומפגש אסטרטגי משמעותי, וזו גם המטרה שלנו. מטבע הדברים אנחנו סקרנים מאוד איך חילות-האוויר האחרים מתחזקים את המטוסים שלהם שזהים לשלנו", הוסיף מפקד הגף הטכני. "קיימנו שיח מקצועי עם חיל-האוויר האמריקאי בו הצלחנו ללמוד על אופן התחזוקה שלהם ועל המבנה הארגוני של הגף הטכני, אבל זו הייתה רק התחלה. עקב האכילס שלנו הוא שאנחנו לא לומדים מספיק בין המערכים הטכניים ואני חושב שזו נקודה שחשוב שנשתפר בה. אני מאמין שנהיה טובים יותר אם נלמד ונלמד אחרים. העבודה שלנו בפריסה היא רבה מאוד ולהכניס מפגשים כאלה ללוח הזמנים זה לא פשוט אבל אני בדעה שזה הכרחי".

למרות החוסר בלמידה בעולם האחזקה מחילות אחרים, רס"ן לואי מעודד ומאמין כי בכל זאת נרשמה למידה משמעותית במהלך השבוע האחרון. "למדנו 'בתוך הבית' המון על עבודה תחת לחץ ובעומס רב, בתנאים שאליהם אנחנו לא רגילים. למדנו על שיטות ניהול ובקרה ואחזקה בתנאים לא סטנדרטיים. נוסף על כך, הייתה לתרגיל חשיבות נוספת בכך שהוא גרם לחיילים להרגיש שייכות וחיבור למדינה ולדגל. הטכנאים, הטכנאיות, אנשי הקבע והמפקדים עשו עבודה מדהימה אחד אחד".

"יש פה הכל"
למרות שחיל-האוויר משתתף בתרגילים רבים מסביב לגלובוס, וצוותי-האוויר בכל טייסת השתתפו בעשרות רבות של אימונים עצימים, טייסי ונווטי "איניוכוס" 2019 מעידים כי היה זה אחד מהתרגילים האיכותיים ביותר שיצא להם לחוות. "לא ציפיתי שהתרגיל יהיה כל כך טוב. הוא תורם הרבה מבחינה מבצעית והציפייה שלי הייתה שהוא יתרום בעיקר בפן הדיפלומטי", הודה רס"ן (במיל') א', טייס בטייסת 117 שהשתתף בתרגיל. "השטח לא מוכר לנו, האיומים התנהגו לא כפי שהתרגלנו ואי-הוודאות הייתה גדולה. כמות רבה של מטוסים - כחולים ואדומים - יוצרת בלגאן בשמיים, תמונת הקרב עמוסה והטיסה באנגלית מוסיפה על רמת הקושי. נבנה פה מעין 'מגדל בבל' של טייסות מלאומים רבים, מטוסים שונים ולכל מבנה מטוסים משימה אחרת ונשקים אחרים".


צילום: נעם נחום

"ההבדל המרכזי מתרגילים אחרים, כפי שאני רואה אותו, הוא שאיום הייחוס כאן הוא מורכב מפני שאנחנו נלחמים מול מטוסים זהים לשלנו, עובדה ההופכת את האימון לקשה הרבה יותר מבדרך כלל. כל זה בנוסף לכוחות שאנחנו לא מכירים ושיטות עבודה השונות בתכלית ממה שאנחנו עושים בארץ יוצרות פאזל של אימון ברמה גבוהה שמכין אותנו למלחמה בצורה מצוינת", סיכם רס"ן (במיל') א'. "אני טייס כבר 15 שנה והיו לי כאן את הגיחות הכי מדהימות שביצעתי, בפער גדול. יש פה הכל: הרים מושלגים, אגמים בצבע טורקיז, חופים מדהימים, שדות ירוקים ונופים משוגעים. זו ארץ מדהימה. טסתי נמוך וראיתי הכל מקרוב, ויחד עם המשימה, האתגרים והאיומים החוויה כולה הייתה משגעת".