יומן ארועים

Bookmark and Share
טייסים ליום אחד: ילדי עמותת "חיים" בחה"א פורסם בתאריך 16.04.2019
תגיות: התנדבות , סופה (F-16I) , בסיס רמון
כשבעים ילדי עמותת "חיים" החולים במחלת סרטן הגיעו לטייסת 253 ("הנגב") בבסיס רמון וחוו את התחושה של להיות אנשי צוות-אוויר ליום אחד. בהזדמנות זו, בחר אחד מילדי העמותה לשאול את סגן א', לוחם צוות-אוויר בטייסת, את כל השאלות שמעניינות אותו
שירה פיינסקי | צילום: מייק יודין

כשבעים ילדי עמותת "חיים" החולים במחלת סרטן הגיעו ביום חמישי האחרון לטייסת 253 ("הנגב") המפעילה את מטוסי ה"סופה" (F-16I) בבסיס רמון. כבר מספר שנים שהטייסת מארחת את ילדי העמותה, כשבשנת 2017 גם קיבלה בעקבות כך את פרס הרמטכ"ל למעורבות חברתית ולהתנדבות.


יהונתן רחמנוב וסגן א'

הילדים שהגיעו לבקר בטייסת חוו את התחושה של להיות אנשי צוות-אוויר ליום אחד. הם עלו על סרבלי טיסה עם תג שם ופאצ' של סמל הטייסת שהוכנו במיוחד בשבילם, עברו תדריך עם מפקד הטייסת, ביקרו בדת"ק והתרשמו ממטוסי ה"סופה". בהזדמנות זו, בחר יהונתן רחמנוב בן ה-11 לשאול את סגן א', לוחם צוות-אוויר בטייסת, את כל השאלות שמעניינות אותו.

על איזה מטוס אתה טס בדרך כלל?
"אין לאנשי צוות-האוויר מטוס מסוים עליו הם טסים באופן קבוע. כולם טסים על כל כלי-הטיס שיש לטייסת. אבל אם תסתכל, אנחנו טסים רק על המטוסים שמסומן על הזנב שלהם את סמל הטייסת שלנו".

איפה שמים את הפאץ' על הסרבל?
"על זרוע שמאל בדרך כלל שמים את דגל ישראל. לרוב בצד ימין שמים פאץ' של ה"סופה", אבל אפשר גם לשים פאץ' אחר כמו שלי יש. אנחנו עשינו משהו שהוא רק לטייסת שלנו, שמייחד את הסדירים. כלומר, את אלה שמגיעים לפה מידי יום, בשונה מרוב הטייסים בטייסת שמגיעים אליה רק פעם בשבוע. על הכתפיים נמצאות הדרגות, ככה שאפשר לזהות מה הדרגה. למשל, איך מזהים מפקד טייסת? יש לו מין שני כדורים על הכתפיים. ואם למישהו יש פסים על הכתף הדרגה שלו יותר נמוכה".

השתתפת פעם במבצע?
"האמת שלא. חלק ממי שבטייסת עדיין לא כשיר לעשות פעילות מבצעית. ידוע כי קורס טייס אורך שלוש שנים, אבל הוא לא באמת מסתיים לאחריהן. אחרי הקורס יש עוד שנה שבה אתה מתאמן על מטוס אימונים, ואז עוד כשמונה או תשעה חודשים שאתה משתתף בקורס על המטוס המבצעי. כשאתה מסיים את התקופה הזאת, אתה כשיר להשתתף בפעילויות מבצעיות".


ילדי העמותה בשעת תדריך עם מפקד הטייסת

מלבד המטוס הזה, טסת על מטוסים אחרים?
"כן. בקורס לראשונה אתה טס על מטוס 'סנונית', מטוס פרופלור שעליו עושים את הטיסות הראשונות. המטוס מאוד קטן ויש בו שני מושבים, אחד ליד השני, מי שמלמד אותך יושב לצידך כמו בשיעורי נהיגה. לאחר מכן עוברים למטוס יותר מתקדם: 'עפרוני', שגם לו יש פרופלור. במטוס הזה יושבים אחד מאחורי השני, כמו ב'סופה'. רק שהמטוס הזה טס הרבה יותר נמוך מאשר ה'סופה', והוא גם קטן יותר. במטוס הזה, בשונה מב'סנונית', כבר יושבים עם קסדות על הראש ועם ציוד".

איך ההרגשה לטוס במהירות כזו גבוהה?
"המהירות בעיקר משפיעה על כך שדברים עוברים מאוד מהר. כל הזמן צריך לחשוב קדימה ולהגיב לדברים במהירות. זאת אומרת שאם קורה משהו, כמו תקלה במטוס או בזמן פעילות מבצעית כשנורה עליך טיל, אתה צריך לחשוב כמה שיותר מהר ולעשות את הפעולות הנכונות בזריזות".

אם משגרים עליך טיל, מה אתה עושה?
"במבנה של המטוס יש מין חורים שנראים כמו כוורת. בפנים, יש חומר שמתפוצץ ומתפזר כשאתה נותן את הפקודה. אם הטיל שמתקרב אליך עובד על חום, החומר המתפזר פולט חום שמטעה את הטיל. אם הטיל מתבסס על מכ"ם (מגלה כיוון ומרחק), החומר פולט ברזלים שמבלבלים את הטיל. מעבר לכך, אתה מבצע תמרון אגרסיבי וגורם לכך שלטיל יהיה קשה לפגוע בך".

מה קורה אם פצצה נופלת בטעות ממטוס שנמצא על הקרקע?
"לפצצה יש כל כך הרבה אבטחות שכנראה לא יקרה כלום. אם תוציא ממנה את האבטחות השונות, תיתן פקודה מהמטוס ותכניס לתוכה חשמל רק אז היא תוכל להתפוצץ. גם אם תנסה להדליק אש על הפצצה לא יקרה כלום. בקצה הפצצה קיים מנגנון בשם 'מרעום' שמפעיל את חומר הנפץ - אומנם בפצצה יש הרבה חומר נפץ אך הוא לא מופעל בקלות. כך, נמנע מהפצצה להתפוצץ ללא סיבה, למשל בזמן בטיסה".

האם טיל יכול לעצור באמצע המעוף?
"אחרי ששיגרת את הטיל אתה לא יכול לעצור אותו. אחרי שרואים 'גוש' ברזל בשמיים, שזה דבר חריג, מבינים שה'גוש' הוא מטוס ומשגרים את הטיל עליו. אבל אחרי ששיגרת את הטיל אתה לא יכול לעצור אותו. אם אתה יודע במקרה שכן, תספר לי על זה כי זה דבר שיכול לעזור להרבה אנשים".

מה קורה אם באמצע אימון משגרים עליך טיל?
"הדבר הראשון שעושים הוא להפסיק את האימון. מתגוננים ועושים כל מה שצריך על מנת להגן על המטוס, כמו לעשות שימוש בחומר שמטעה את הטילים או לבצע תמרונים. אם שוגר טיל של האויב על אחד המטוסים זה מעיד על משהו לא טוב וצריך להגיב כפי שעושים כיום בצה"ל. זה מעשה מאוד חמור, וזה ככל הנראה אומר שנצטרך להמריא אחר כך ולתקוף".