יומן ארועים

Bookmark and Share
כתבתנו הצטרפה לתרגיל של חה"א ביוון פורסם בתאריך 18.04.2019
תגיות: אנשים , תרגילים ואימונים , בטאון חיל-האוויר
טסתם פעם במטוס נוסעים, הסתכלתם החוצה מהחלון וגיליתם שמלווה אתכם, במרחק מטרים ספורים, מבנה של ארבעה מטוסי-קרב? אז לי זה קרה, כשהצטרפתי לצוותים מטייסות חיל-האוויר שטסו לתרגיל קרב בינלאומי ביוון בשבוע האחרון
כרמל שטרן | צילום: נעם נחום

מטוס ה"ראם" (בואינג 707) הגדול המריא מהמסלול בבסיס "אנדרוידה" היווני, מלא עד אפס מקום באנשי צוות שבילו באותו בסיס את השבוע החולף. זמן קצר אחרי ההמראה השמיים נצבעו כולם לבן של עננים ונוסעי המטוס החלו להירדם בזה אחר זה. כשהרקיע התבהר ונעשה רצוף בעננים קטנים, נמתחתי והסתכלתי החוצה מהחלון.


טסתם פעם במטוס נוסעים, הסתכלתם החוצה מהחלון וגיליתם שמלווה אתכם מבנה של ארבעה מטוסי-קרב? | צילום: כרמל שטרן

פקחתי את עיניי כלא מאמינה למראה שנתגלה לי - מטוס "ברק" (F-16 C\D) טס מטרים ספורים ממני, קרוב כל כך עד שניתן לראות כי הטייס מנופף לנו. לא עבר זמן רב עד שהתברר לנו כי מתחת לקסדה מסתתר סא"ל ע', מפקד הפריסה ליוון. הטייסים הנוספים במבנה הצטרפו אליו, ובמשך דקות ארוכות טסו, צמודים אלינו, מנופפים לנו לשלום ומודים לנו בדרכם.

בשבוע שעבר נשלחתי לסקר את תרגיל "איניוכוס" 2019, תרגיל הקרב הבינלאומי השנתי ביוון. זו השנה החמישית בה חיל-האוויר הישראלי משתתף בתרגיל, והשנה הוא טס יחד עם חיל-האוויר היווני, חיל-האוויר האמריקאי וחיל-האוויר האיטלקי, שהוציא לראשונה בעולם את ה-F-35 ממדינת המוצא שלו ונשלח להתאמן במדינה זרה. "איניוכוס" היה אחד מתרגילי הקרב הגדולים ביותר שידע חיל-האוויר הישראלי מעבר לים ונשלחו אליו שתי טייסות "ברק" מרמת דוד - טייסת 117 ("הסילון הראשונה") וטייסת 109 ("העמק").


צילום: נעם נחום

בבוקר יום ראשון התכנסנו, כל אנשי המשלחת, על יד מסלול ההמראה ברמת-דוד. ההתרגשות הייתה בשיאה. רוב חברי המשלחת, שמנתה מאות אנשי תחזוקה, צוות-אוויר ומנהלה, מעולם לא השתתפו קודם לכן בתרגיל מחוץ לארץ. בכנות, עד שהמראנו מהבסיס בארץ ונחתנו ביוון, עוד לא לגמרי האמנתי שזה באמת הולך לקרות.

נחתנו בבסיס "אנדרוידה", בו התקיים התרגיל. התמקמנו במבנה שהוקצה לישראלים והיה הבית שלנו בכל אותו שבוע. הרים מושלגים ורחוקים עיטרו את מסלול ההמראה ממרחק, והיו הסמן המרכזי לכך שאנחנו לא נמצאים בבסיס לא מוכר, בארץ זרה.


צילום: נעם נחום

רעשי ההמראה והנחיתה היו חלק בלתי נפרד מהחוויה. בכל יום הגענו לבסיס מוקדם בבוקר ועזבנו עם שקיעת השמש, ובכל רגע נתון היו המטוסים רגע לפני או אחרי גיחה. מבנה אחד של ארבעה מטוסים נמסר לצוות-האוויר על ידי הגף הטכני, מסיע על המסלול, מחכה לתורו וממריא. בזמן הזה מתכוננים הטכנאים למסירה שנייה של המטוסים הנוספים שיטוסו בגיחה הקרובה.

עוברות דקות ארוכות עד שהמבנה השני יוצא להמראה, והמטוסים הראשונים כבר הספיקו לנחות ולחזור. כמה גיחות אימון אפשר להספיק בשעה? המון, מסתבר. עם הנחיתה הצוותים ירדו מהקוקפיט ואמרו שאלו היו מהגיחות היפות ביותר שיצא להם לחוות בתור טייסים ונווטים. יותר מכך, הם הודו כי האימון שהם מקבלים כאן היה ברמה גבוהה מאוד, גבוהה הרבה יותר מזו שציפו לקבל.


צילום: נעם נחום

היינו אסופה מגוונת של אנשים משלוש טייסות, טייסת 109, טייסת 117 וטייסת תחזוקה, ועוד אנשי מנהלה רבים, שביום רגיל היה מתנהל ביניהם קשר עבודה בסיסי ותו לא. גם נציגים מהחיל הירוק הגיעו איתנו עד ליוון, כדי לעזור בתחזוקת מערכות התקשורת הישראליות. אז שבוע הוא אמנם קצר, אך גיליתי לא צריך יותר משבוע כדי לחבר אנשים ביחד. אכלנו ביחד, נסענו ביחד, צחקנו ביחד ובעיקר, עבדנו המון ביחד. כולנו הכרנו אנשים מדהימים, וטוב לדעת שחיל-האוויר זכה באנשים כל כך רציניים ואכפתיים.

שבוע של עבודה קשה הגיע לסיומו. שעות תכנון אינסופיות, היערכות לפריסה מהגדולות שקרו בהיסטוריה של החיל ושממנה הרווחנו חוויות לכל החיים. הקשר עם היוונים התחזק, הצוותים יצאו מורווחים מכל הכיוונים, ואין לי ספק שהאימון בשנה הבאה יהיה אפילו מוצלח יותר.